tiistai 2. kesäkuuta 2009
epäkoherentti merkintä.
1990-luku tavallaan kietoutui itseensä tavalla, jota aiemmat vuosikymmenet eivät tehneet. Kyse voi toki olla oman mielenmaisemani kehityksestä ja siitä, että kärsin puberteetin tuoman hormonimyrskyn aiheuttaman aivojen vääjäämättömän surkastumisvaiheen juuri 1990-luvun alkupuolella. Musiikissa teemat vaihtuivat yllättävän vähän, mutta teknologia ja trendit erilaisten äänimaisemien käytöstä muuttuivat niin nopeasti, että joku Speed Garage oli ja meni niin nopeasti ohi, etten ehtinyt oikein edes huomata.
Parhaimmat ja tarttuvimmiksi koetuimmat teemat elivät vuosien yli ja ne miksattiin uudelleen ja uudelleen. Useimmat kanoniset versiot kappaleista eivät suinkaan ole "alkuperäisiä" ja tiedostin tämän jo varhain. Se myös muokkasi näkemystäni tekijänoikeuksien ja teknologian suhteesta ja kehityksestä.
Ihmisen aivo reagoi toiminnallisesti valitettavan huonosti evidenssiin ja aivan liiaksi kokemukseen. Melkoinen osuus ihmisen kognitiivisista heikkouksista näyttäisi johtuvan tästä. Meta-ajattelussa täytyykin aina pitää kaksi tasoa erillään: Aivojen operationaalinen taso ja metakognitiivinen taso, jossa "argumentit" elävät. Olen vasta viimeaikoina alkanut soveltaa tätä opetustyössä, enkä osaa sanoa, onko se menestyksellistä vai ei. Ainakaan se ei perustu mihinkään tutkimuksiin. Syynä on se höttö ja epätäsmällisyys, joka näihin asioihin liittyy.
Pelit voivat vaikuttaa ihmisten käyttäytymiseen.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
11 kommenttia:
Kiinnostavaa. Miten olet alkanut soveltaa sitä opetustyössä?
Siten, että erotan toisistaan "intuitiivisen" operationaalisen tason ja "semanttisen" operationaalisen tason, kun opetan käsitteitä. Esimerkkinä voi olla vaikka jokin peli, jota olemme koodaamassa tietokoneelle.
Intuitiivinen operationaalinen taso on pelitilanteet ja siirrot ymmärrettynä ikäänkuin tilanteena konkreettisella laudalla, jossa on konkreettisia nappuloita. Tällä tasolla asiat selitetään "narratiivina", tarinana, joka vetoaa "kokemukseen".
Semanttinen operationaalinen taso voi olla vaikka laudan tilanteen esitystapa koneen sisällä. Taulukkoon laitettuja arvoja tms.
Tämän lisäksi on formaalinen taso, siis peli matemaattisena abstraktiona ja pelitilanne pelin mahdollisten tilojen joukon abstraktisti ajateltuna alkiona.
Tässä esimerkissä "evidenssin" rooli jää hämäräksi, mutta kokemus on sidottavissa suoraan siihen, mitä teemme. Jos vaikkapa todistamme formaalisti jonkin pelin ominaisuuden, niin oikea implementaatio ei koskaan riko tätä; tällä on vastine siinä kokemuksessa, että pelissä ei "saa" tehdä tiettyjä asioita.
Eli onko intuitiivinen operationaalinen taso oikeastaan User Story?
Kyllä sen näinkin voi ajatella.
Itse en opeta ohjelmistokehitystä tms. vaan lähinnä formalismien käyttöä ja algoritmien analysointia.
En ole mikään suuri metodologioiden ystävä, mutta joskus niissä on hyviä käytäntöjä joita tulee lisättyä omaan työkalupakkiin. Tämä on niistä parhaimmista päistä käytäntöjä Agile-menetelmissä, mutta ei tietenkään sovi kaikkiin tilanteisiin.
Tuo kahtiajako on aika tyypillinen työelämässä softankehitysprojekteissa, ehkä sen mainitsemalla voisi tehdä sisältöä relevantimmaksi opiskelijoille. Tai sitten vaikutus voi olla päinvastainen, jos tuollaisella kurssilla on lähinnä teoreettisesti suuntautuneita opiskelijoita jotka kavahtavat kaikkea käytännönläheistä.
Olen havainnut että ohjelmistoarkkitehdin työ on juuri olla tulkkina tuossa välissä. Toisella puolella on asiakas ja bisnestarpeet, ja toisella puolella koodarit ja lopulta tietokone.
On erilaisia tapoja tulkita näiden maailmojen välillä, ja riippuu vähän tilanteesta mikä sopii parhaiten. Yksi tapa on laatia nopeasti rautalankamalli käyttöliittymästä. Joillekin ihmisille kuvat toimivat paremmin kuin teksti. Toisinaan taas nämä käyttäjätarinat sopivat tilanteeseen paremmin.
Tällä päästään parhaimmillaan myös pois sellaisesta ajattelusta, jossa käyttöliittymä lähinnä kuvastaa järjestelmän sisäistä rakennetta, eikä ole lähtenyt siitä, miten kukin käyttäjätarina voidaan helpoiten hoitaa.
Tuli nyt vaan mieleen.
"Ihmisen aivo reagoi toiminnallisesti valitettavan huonosti evidenssiin ja aivan liiaksi kokemukseen. Melkoinen osuus ihmisen kognitiivisista heikkouksista näyttäisi johtuvan tästä."
Kuvittelen ymmärtäväni mitä tarkoitat mutta pelkään että heijastan lauseeseesi omia mielipiteitäni ja kuvittelen sen tarkoittavan muuta kuin tarkoitat.
Kuullostaa hyvältä siis mutta laitapa joku esimerkki että voin verifioida ... ajatukseni.
Jos saan poiketa aiheesta. Täällä on eräitäkin kertoja oltu muka ihmettelevinään, mitä se meikäläiseen kohdistuva ajojahti on. No, seuraavanlainen nettisivu osui tässä silmiini:
http://panu--hoglund.blogspot.com/
Tuolla sivulla mainittu "häirikköviesti" ei ole minun lähettämäni, ja sen IP-osoite sijaitsee Lappeenrannassa. Se ei täsmää koti- eikä työkoneeseeni. Ja toisin kuin häirikköalakulttuurinne jäsenet, minä olen ihan oikeasti töissä eikä minulla ole aikaa eikä oikein rahaakaan matkustaa toiselle puolelle maata lähettämään sieltä paskaviestejä.
Minusta aivan oikeasti on hieman epämiellyttävää, että Suomessa riehuu kokonainen alakulttuurillinen tyyppejä, joiden pääasiallinen ajanviete tuntuu olevan minun vainoamiseni. Ilmeisesti minun täytyy nostaa tästä oikeusjuttu ihan yleisen lainkuuliaisuuden nimissä. Jenginne ilmeisesti pyrkii koko ajan nostamaan panoksia, ja jos en reagoi tähän, yritätte seuraavaksi ihan murhaa. Taitaa olla parempi katsoa tämä oikeudessa tässä kohtaa.
Panu, oletko tullut ajatelleeksi, että noiden sinua vastaan kohdistettujen blogien yms. taustalla voi olla joku muu kuin kämymamumokukriku-kirjoittelijat?
Itselläni tuosta tulee tyylillisesti mieleen, että kirjoittaja saattaa hyvinkin olla nainen. En tiedä miksi. Mutta siis, olet riitaantunut menneisyydessä myös joidenkin muiden kirjoittajien kanssa, joista osalla voi olla jotain hampaankolossa. Ehkä joku ammentaa tästä?
"Panu, oletko tullut ajatelleeksi, että noiden sinua vastaan kohdistettujen blogien yms. taustalla voi olla joku muu kuin kämymamumokukriku-kirjoittelijat?"
Totta maar siellä on ollut myös esim. Sepin tuotoksia, mutta jos Suuren Cthulhun rouva on oikeasti saanut tuollaisen häirikköviestin joltakulta, niin sitten voinee pitää ilmiselvänä, että Suuri Cthulhu on tässä taustalla.
Ja mitä tyylin mahdolliseen naismaisuuteen tulee, erilaiset ämmämäiset ja femakoista muistuttavat elkeet eivät ole mokukrikujengille ennenkään olleet vieraita.
Sitä paitsi tässä on nyt sekin juttu että mokukrikujen poliittinen läpimurto on nyt leviämässä käsiin. Cthulhu on saanut syytteen rotuvihan levittämisestä ja mokukrikut ovat perustamassa ainakin kahta uutta puoluetta (Suomen Konservatiivit respektaabelimmalle sakille ja Mäkiketelän siiselikerho kovemman luokan hompansseille). Jengi on pettynyt poliittiseen prosessiin ja joutunut huomaamaan että kaikki eivät kumarrakaan heidän Cthulhuaan. Juuri tällaisissa tilanteissa yleensä osa porukkaa radikalisoituu terrorismiin ja murhiin asti.
Panu, oletko tullut ajatelleeksi, että noiden sinua vastaan kohdistettujen blogien yms. taustalla voi olla joku muu kuin kämymamumokukriku-kirjoittelijat?
Ei voi olla mahdollista. Kämyt ovat kerran kommentoineet Panun blogia mikä auttamatta todistaa heidän rikollisuutensa :D
Lähetä kommentti