maanantai 28. kesäkuuta 2010

Sonera ja Minä.


Sonera irtisanoi yksipuolisesti, varoittamatta ja ilman mitään erillistä ilmoitusta internetliittymäni reilu viikko sitten. Liittymä vain lakkasi toimimasta, ja kun soitin vikapalveluun, robotti ilmoitti, että he saattavat laskuttaa minulta 99 euroa, jos en peru vikailmoitusta. Peruin sen, ja soitin asiakaspalveluun ilmoittaakseni, että he ovat irtisanoneet liittymäni. Asiakaspalvelija oli ymmällään ja yritti taivutella minua säilyttämään asiakkuuteni, mutta totesin, etten halua maksaa internetistä, jota minulle ei toimiteta. Kuulemma minun pakko maksaa vielä heinäkuun puoliväliin, ja tätä vahvistaakseen he lähettivät minulle heti seuraavana päivänä laskun. Asiakaspalvelija, argumentoidessaan sen puolesta, että pitäisin liittymän voimassa, tuli luvanneeksi, etten joudu maksamaan mitään, vaikka tekisin vikailmoituksen. Niinpä teinkin sellaisen, mutta jo seuraavana päivänä minulle ilmoitettiin, että liittymä toimii. Mitään ei tietenkään ollut tehty, eikä se oikeasti toiminut, mutta siis Soneran kanta on, että liittymässä ei ole vikaa.

Hassuinta tilanteessa on, ettei vikapalvelun kautta pääse mitenkään ilmoittamaan, että minulla on tiedossa myös eräs todennäköinen materiaalinen syy vikaantumiseen. Vika nimittäin ilmestyi samana päivänä kun tonttini ohi kulkevalla tiellä tehtiin kaivuutöitä. Bayesilainen päättely osoittaa, että vikaantuminen itsestään on epätodennäköistä, mutta todennäköisyys kasvaa huimasti, jos kaivurikuski häärii tontin rajalla. Sonera ei kuitenkaan tarjoa mitään reittiä tämän informaation välittämiseksi heille. Sensijaan he uhkailevat laskuttavansa minua, jos en peru vikailmoitustani.

Vaihdoin palveluntarjoajaa, mutta mikään ei tietenkään takaa, että vaihto onnistuu. Esimerkiksi DNA:n kohdalla olen jumissa. En tosiasiassa, mutta siis, viitseliäisyyteni kynnyksen takana. Tein nimittäin vuoden 2006 paikkeilla määräaikaisen sopimuksen liittymästäni, ja numeron siirtäminen ei onnistu määräaikaisen sopimuksen voimassaoloaikana. DNA:lta ei kuitenkaan saa tietoon määräaikaisen sopimuksen voimassaoloaikaa ja laskussakin lukee vain alkamispäivämäärä ja viiva, eikä lainkaan päättymispäivämäärää.

Henkilökohtainen kova kohtaloni ei kuitenkaan ole suurin närkästyksen kohteeni, vaan rent-seekingin eräs pirullisimmista muodoista, lock in. Lock-in- vaikutuksia syntyy toki ns. libertaarissakin talousjärjestelmässä, mutta todella massiiviseen rahastukseen päästään vasta valtion avustuksella. Kuten Shy sanoi, sanassa "luonnollinen monopoli" on vaarallinen kaiku, koska monopoleissa ei ole mitään luonnollista ja sellaisen syntyminen vaatii lähes poikkeuksetta valtion tai muun kollektiivin väkivaltaa. Hän on tietysti väärässä ainakin osittain, esimerkiksi vesijohtoverkkojen tms. kanssa, mutta tietoliikenteessä se pätee kyllä hyvin. Onkin tietystä näkökulmasta hämmästyttävää, miten helposti poliittikkoja saadaan ostettua IPR:n ja vastaavien rahastusten taakse.

Suomalaisessa kulttuurissa on jonkinlainen kiero suuruuden, voiman ja auktoriteetin palvonnan maku. Se on perussyy siihen, miksi poliitikot ja tyhjänpäiväiset virkamiehet haaveilevat mieluummin "uudesta nokiasta" kuin sadasta pienemmästä yrityksestä, jotka työllistäisivät ja tuottaisivat kansantuloa yhteensä tuplasti enemmän. Ikäänkuin Suomen pienuus kansakuntana aiheuttaisi kollektiivisen alemmuudentunteen, jonka pönkittämiseksi pitää pystyttää jonkinlainen kollektiivinen abstrakti fallos. Erimielisyys, vaikka kuinka piilotellusti ja vaisusti esitettynäkin, on veneenkeikuttamista, ja sitä ei suvaita. Peruslähtökohtana kaikkeen kritiikkiin, kommunikaatioon ja päätöksentekoon toimivat Janten lait. Lasken tämän asenteen olennaiseksi osaksi suomalaista konservatiivista asennetta. Tiedostan jollakin tasolla, että itseasiassa monet "konservatiiveina" itseään pitävät eivät omaa tällaista asennetta, mutta toisaalta se on heidän oma häpeänsä, koska suomalainen konservatiivisuus tarkoittaa.

Edellämainittu henkilökohtainen kohtaloni - netittömyys vapaa-ajalla - ei tuntunut lopulta lainkaan pahalta. Itseasiassa, kirjojen, liikunnan, ja ennenkaikkea lasten ja perheen substituutiovaikutus oikeastaan paransi elämänlaatuani. Hetken hurmiossa luovuin kaikista facebook-kilkkeistä ja tein enemmän tai (luultavasti) vähemmän tiukan päätöksen rajoittaa internetin käyttöni ennalta suunniteltuun toimintaan. Siis konkreettiseen tiedonhakuun, random-walk- surffailun ja merkityksettömän ajanvietteen sijaan.

13 kommenttia:

Mikko kirjoitti...

Jos IPR:n takana oleminen on esimerkki tuosta "konservatiivisesta ajattelusta" ja vihreät ovat olleet aktiivisesti ajamassa IPR:iä niin onko vihreät siis mielesetäsi konservatiivinen puolue?

Juha Kettunen kirjoitti...

Surrealistinen episodi. On näköjään jotain hyötyäkin siitä, että netti tulee pieneltä ja paikalliselta firmalta, jossa asiakasta palvelevat ihan oikeat ihmiset. Joihin ei ole tosin montaa kertaa vielä viidessä vuodessa tarvinnut ottaa kontaktia.

Kumitonttu kirjoitti...

Itselläni kävi sama asia, mutta tietysti HPY:n kanssa. (Oletko muuten huomannut tämän yhtiön - Blue Lake Communcations eli vanha Savonlinnan Puhelin). No siis, HPY:n asiakaspalvelu sinänsä toimi ihan asiallisesti vaikka välillä hiukan naurattivat nuo kysymykset puhelinjohdon pituudesta yms., mutta toisaalta ei niitä turhaan kysellä; varmaan moni vika on selvinnyt sillä. Samoja selityksiä "aiheettomasta huoltomiehen saapumisesta paikalle" ja niin edelleen, vaikka tiesin missä vika on ja kerroin sen. Katkos oli kuukauden sisään jo toinen, joten viesti ei vaan mene perille. Ehkä kuvitellaan sen riittävän, että asiakas saa ja puhua jonkun muun kuin automaatin kanssa?

Millä perusteella liittymäsi irtisanottiin jää epäselväksi. Samalla varmaan selviäisi, millä perusteella voit kieltäytyä maksamasta heinäkuun puoliväliin. Joku ristiriitahan noissa perusteluissa keskenään ilmiselvästi on.

Tiedemies kirjoitti...

Siis: Liittymäähän ei "virallisesti" irtisanottu, vaan liittymän toimiminen lakkasi kaksi viikkoa sitten. Minä soitin asiakaspalveluun ja valikosta valitsin "liittymän irtisanominen" ja kerroin asiakaspalvelijalle, että he ovat rikkoneet sopimusta omalta osaltaan. So. ilmoitin heille, että minä tulkitsen heidän irtisanoneen liittymäni, ja etten suostu maksamaan laskuja, joissa laskutetaan liittymän katkeamispäivästä eteenpäin.

Mielestäni vikapalvelu, jossa on pelkkä vastausautomaatti, joka varoittaa että vikailmoituksesta voidaan laskuttaa, ei ole mikään oikea vikapalvelu. Sinne ei voi esimerkiksi kertoa, että käykää tarkastamassa kaapelit, vaan sieltä tosiaan saa vain kuittauksen että vikailmoitus on otettu vastaan ja että lasku saattaa tulla perästä, jos et peru vikailmoitusta.

Mielestäni ei ole mitenkään kohtuutonta, että katson Soneran yksipuolisesti irtisanoneen liittymäni, jos a) netti ei toimi b) minua uhkaillaan laskulla, jos ilmoitan tästä Soneralle.

Otso kirjoitti...

jos palvelun katkeamisen syynä on tuo kaivuutyö, niin tarjoajan vaihtaminen ei luultavasti auta yhtään mitään, koska siinä samassa paikallispuhelinyhtiön luonnollisessa monopolissa ne kaikkien tarjoajien netit (todennäköisesti) kulkevat talollesi.

Aika harvaan omakotitaloon tulee taloon asti enemmän kuin yhdet kaapelit. Se on kokolailla luonnollinen monopoli siihen asti, että joku viitsii kaivaa viereen toisen piuhan (harva monopolihan on luonnon suoraan sanelema; yleensä vaan vaihtoehdon kustannus on liian korkea jotta tarjontaa syntyisi).

Mutta tästäkin huolimatta palveluasenne kyllä perustelee tarjoajanvaihdon erittäin hyvin. ratkeaapa edes joskus, sitten kun uusi tarjoaja paremmalla asenteella viitsii selvittää omngelmaa.

Tiedemies kirjoitti...

Mutta tästäkin huolimatta palveluasenne kyllä perustelee tarjoajanvaihdon erittäin hyvin. ratkeaapa edes joskus, sitten kun uusi tarjoaja paremmalla asenteella viitsii selvittää omngelmaa.

Juuri tähän perustin vaihtoni. Tietenkään sinne taloon ei tule kuin se yksi kaapeli, mutta jos Sonera ei halua selvittää, mitä heidän ADSL-boksinsa ja minun taloni välillä tapahtuu, niin ehkä toinen palveluntarjoaja haluaa. Toki minä tiedän miten homma noin niinkuin tekniikan tasolla suurin piirtein toimii. Siinä se onkin.

Lisäksi on tietysti mahdollista, että vika ei ole paikallisyhtiön kaapelissa, vaan jossain muualla. Soneran kanssa ei saa mitään keskusteluyhteyttä kehenkään, joka voisi jotenkin informoida miten homma menee. Sieltä saa vain toistuvasti tekstarin, jossa sanotaan "työtä hoidetaan" ja sitten "verkko toimii", vaikkei toimikaan.

Tiedemies kirjoitti...

Mikko, suomalaistyyppisen konservatiivisen ajattelun juonne kulkee kaikkialla yhteiskunnassamme, eikä se ole mielekäs poliittisten erojen lähde, koska ihmiset eivät oikein tunnu ymmärtävän sitä. Poliittisesti "konservatiivisuudella" tarkoitetaan yleensä jotain muuta, ja itsejulistautuneet konservatiivit eivät toisaalta ole aina tällaisen suomalaistyyppisen konservatismin mitään puhtaaksiviljeltyjä ilmentymiä. Päinvastoin, monet heistä suhtautuvat kriittisesti tähän piirteeseen suomalaisessa kulttuurissa.

Toisaalta Vihreiden parissa on paljon sellaista paternalistista asennetta, joka liittyy kuvaamaani piirteeseen. Ei kaikissa, eikä kaikessa, mutta on kuitenkin.

Mikko kirjoitti...

Tiedemies: Eli käytät käsitettä tarkoituksellisesti tavalla jolla muut eivät sitä käytä, eivät edes ne jotka itseidentifioituvat käsitteeseen. Ja tavalla, jota muut eivät ymmärrä, nähtävästi edes tämän kirjoituksen lukeneet. Haiskahtaa vähän siltä, kuin kerjäisit tahallaan kommunikaatiovaikeuksia.

Tiedemies kirjoitti...

Ei, vaan käytän sitä tavalla, jolla sitä käytetään arkikielessä silloin, kun sana "konservatiivinen" esiintyy adjektiivina poliittisen diskurssin ulkopuolella.

Siis, kun sanotaan, että "asenteenne on liian konservatiivinen", se tarkoittaa osapuilleen sitä, mitä tässä tarkoitetaan. "Konservatiivinen" voi tarkoittaa yleiskielessä myös jotain sellaista kuin "varovainen", "säästeliäs", "maltillinen", "sovinnainen", tai "vastahankainen".

Nämä kaikki tarkoittavat osapuilleen sitä, mistä puhun tässä tekstissä. Konservatiivinen politiikka tarkoittaa yleensä jotain muuta. Tämä sekaannus on ollut olemassa jo ennen kuin minä tätä sanaa olen käyttänyt, ja olen tässä valinnut kumpaa merkitystä itse käytän.

Aivan samaan tapaan, ei ole minun vikani, jos vaikkapa jokin poliittinen liike alkaisi nimittää itseään "naistenhakkaajiksi" tai "rattijuopoiksi" ja väittäisi, ettei heidän politiikkansa ole lainkaan sama kuin Kokoomuksella.

Panu kirjoitti...

Tuo musiikkivalinta on mielenkiintoinen. Olen aina pitänyt Vilkkumaan Satumaa-tangoa hirveänä psykonarttujen ideologiajulistuksena. Pitääkö tulkita niin, että Sonera on tässä asiassa ikään kuin psykonarttuna? :D

Teemu kirjoitti...

Vanhemmiten huomaan jotenkin muuttuvani sosialistikiksi, ehkä se on päinvastoin kuin Churchill sanoi, jos ei nuorena ole liberaali puuttuu sydäntä ja jos ei vanhana sosialisti puutuu järkeä. :)

Nuo nettiliittymät on case in point. Internet-liittymän muuttuvat kustannukset on käytännössä nolla, itseasiassa laskutus maksaa luultavasti enemmän kuin liittymä.

Se mikä maksaa on kaapelien kaivaminen ja kytkentä. Aikoinaan, en tiedä onko tämä muuuttunut, ADSL-liittymän avaaminen maksoi operaattorille jotain parisataa euroa, eli kannattavuuden määritteli se kuinka pitkiä asiakassuhteet ovat. Nimenomaan tämän takia asiakkaissa roikutaan kaksin käsin ja kyseenalaisinkin keinoin.

Tulee mieleen että kokonaisuuden kannalta tehokkaampa olisi vain rakentaa tietoverkot verorahoin siinä kuin tiet tai vesijohdotkin, ja tarjota liittymä ilmaiseksi. Se että esimerkiksi tällaista ei voi edes vakavissaa nehdottaa kertoo minustakin päätöksenteon konservativiisuudesta, tosin minusta kysymys on polkuriippuvuudesta. Eli järjestelmään on sisäänrakennettu oletus isoista korporaatioista (työsuhteet) tai yksityisen ja julkisen sektorin työnjaosta, ja tätä ei voi yksittäistapauksissa avata.

Tiedemies kirjoitti...

Satumaa-tango on keski-ikäisen paskasakin mielentilaa luotaava itkuvirsi. "Sä et tiedä mitään, isäs joutunut ei sotimaan", on naurettavuudessaan juuri jotain sellaista, jota suurten ikäluokkien edustaja saattaisi todeta nuorelle klopille erimielisyyden yhteydessä.

Valinnan on tarkoitus kuvata yleisemmin suomalaisten valtakeskittymien suhtautumista "veneenkeikuttajiin", Soneran asenne on tuon tapainen. Sonera suhtautuu jo vikailmoituksen jättäjiin jonkinlaisina "häiriköinä", jotka pitää panna kuriin.

Jukka kirjoitti...

Lasken tämän asenteen olennaiseksi osaksi suomalaista konservatiivista asennetta. Tiedostan jollakin tasolla, että itseasiassa monet "konservatiiveina" itseään pitävät eivät omaa tällaista asennetta, mutta toisaalta se on heidän oma häpeänsä, koska suomalainen konservatiivisuus tarkoittaa.

Varmaan näin.

Mutta konformismihan ei ole pelkästään hyvä eikä pelkästään paha asia. Konformismi on sosiaalisen oppimisen "tyyli".

Toisaalta jos kaikki ajattelevat että "konformismi on paha asia" niin siinäkin on usein kyse konformistmista:

Väite p = "konfomismi on paha asia" on voinut levitä moneenkin populaatioon (suomalaiseen vapaamieliseen sivistyneistöön ?) konformismin kautta.

Siksi sekä puolustan konformismia että vastustan sitä.