Olen joutunut miettimään moneen kertaan sitä, mitä logiikka
oikeastaan tarkoittaa. Vaikka oma alani on matemaattinen logiikka ja
tietojenkäsittely -- ainakin olen näiden alojen dosentti -- en silti
täysin osaisi vastata kysymykseen tyydyttävästi. Alani ei ole näiden filosofinen
soveltaminen, ja vaikka olenkin lukenut logiikan filosofiaa jonkin
verran, se tehdään usein mielestäni lukijalle liian vaikeaksi. En tässä
kirjoituksessa pyrikään esittämään niinkään mitään logiikan tai
tieteenfilosofista näkemystä, vaan varsin maanläheisen ja ymmärrettävän
pohdiskelman siitä, mitä logiikka on työkaluna, ja mihin sen teho perustuu kun sovellamme sitä esimerkiksi tutkimuksessa.
Ensimmäisenä
approksimaationa voidaan sanoa, että logiikka on vain tapa ilmaista
väitelauseiden totuusarvojen välisiä suhteita. Tällä tavalla ajateltuna
meillä on joukko väitelauseita jotka voivat saada jonkin totuusarvon
(perinteisesti tosi/epätosi, mutta moniarvologiikoissa voi
olla useita vaihtoehtoja), ja ilmaisemme näiden väitelauseiden suhteita
koskevia sääntöjä. Näitä sääntöjä seuraten sitten voimme päätellä jonkin väitelauseen totuusarvon kun tunnemme joitain muita väitelauseita.
Tässä
katsontakannassa logiikalla ei ole mitään väistämätöntä kytköstä
mihinkään muuhun; se on vain peli. Kaikki lautapelejä pelanneet
ymmärtävät, että vaikka ajattelisimme vaikkapa shakin jotenkin
kuvastavan "todellista" sotimista, tämä on vain eräänlaista hupia, eikä
sillä ole mitään todellista kytköstä mihinkään oikeisiin armeijoihin.
Samaan tapaan logiikan voidaan ajatella olevan pelkkä peli, jonka
sääntöjen puitteissa me teemme siirtoja ja tulemme lopputulokseen. Tällä
lopputuloksella ei ole mitään "todellista" merkitystä, vaan se on
puhtaasti pelin sääntöjen tuote.
Tämä näkemys ei ole
kuitenkaan tyydyttävä, sillä me olemme havainneet kerta toisensa jälkeen
että loogisella päättelyllä on todellisia sovelluksia ja siitä on
todellista hyötyä. Toinen approksimaatio voidaan ajatella olevan, että
väitelauseita koskevat säännöt ovat hyvin lähellä sitä, mitä
luonnollisessa kielessä käytämme lauseiden muodostamisen kielioppina, ja
logiikka on vain näiden ilmaisujen säännönmukaistamista ja sovittamista
hieman yksikäsitteisempään muotoon. Tässä katsontakannassa logiikka ei
edelleen koske mitään "todellista", mutta se on keino purkaa
kompleksinen, mahdollisesti tosiasioista puhuva väitelause osasiinsa ja
tutkia tarkkaan mitä kyseinen väitelause sanoo.
Esimerkiksi,
jos sanomme "Omena ei putoa kauaksi puusta", pilkomme tämän väitteen
ensiksikin rakenneosasiinsa. Se koskee itse asiassa neljää suhdetta;
omenan putoamista jostakin tietystä puusta, puun paikkaa, omenan
paikkaa, ja näiden paikkojen välistä etäisyyttä. Koostamme sen
väitelauseista P(A,x): "omena A päätyy paikkaan x", Q(B,y): "puu B on
paikassa y", R(A,B): "omena A putoaa puusta B" ja S(x,y): "paikka x on
kaukana paikasta y". Kokonaisuutena tämä väitelause sanoo, että
kaikille A, B, x ja y, pätee että kun P(A,x) ja Q(B,y) ja R(A,B) ovat
voimassa, niin silloin S(x,y) ei ole voimassa.
Tässä
katsontakannassa siis me ikäänkuin analysoimme väitelauseita ja niiden
välisiä suhteita ja pyrimme purkamaan monimutkaiset väitelauseet
yksinkertaisimpiin rakennusosiinsa, ja sitten ilmaisemaan säännöt joilla
näiden yhdistäminen tapahtuu. Tämän voi ymmärtää joko siten, että
pyrimme selvittämään monimutkaisten väitelauseiden merkityksen,
ja palauttamaan sen mahdollisimman yksinkertaisten ja helposti
todennettavien väitelauseiden suhteeksi, tai siten että pyrimme
muodostamaan tällaisen väitelauseen osasistaan joihin olemme
epämääräisesti vain vihjanneet. Tämä vihjaus on joko intuitiomme siitä,
mitä haluamme sanoa, tai jokin luonnollisen kielen väite joka on
mahdollisesti ristiriitainen tai epämääräinen, mutta josta me ymmärrämme
jonkin "viestin". En mene nyt sen enempää kielipeleihin tässä, mutta
lopulta muodostettu lauseke voidaan nähdä myös neuvottelun
lopputuloksena.
Tämä näkemys on jo huomattavasti
tyydyttävämpi. Se ei kuitenkaan tyydytä kaikkia, koska se ei joidenkin
mielestä vastaa siihen kysymykseen, että miksi ihmeessä looginen tai
matemaattinen päättely voi olla niin tehokasta; Jos se kerran koskee
vain kieltä, niin miksi samoihin lopputulemiin ei päästä vain puhumalla
tavallisella kielellä ilman logiikkaa? En täysin jaa tätä
tyytymättömyyttä, mutta siinä on mielekäs kysymys, johon täytyy vastata.
Siksi tätä toista tulkintaa tulee laajentaa siten, että se myös vastaa
ainakin jollakin tavalla tähän kysymykseen.
En
täysin jaa (varhais-) Wittgensteinilaista käsitystä väitelauseista.
Tractatus on mielenkiintoinen tutkielma ja se on linjassa tämän juuri
esittämäni idean kanssa, mutta se ei silti onnistu tyhjentämään täysin
epistemologista ja filosofista pajatsoa, jos nyt tällainen kielikuva
sallitaan. Viittaan siihen kuitenkin, ja kirjan tärkein lause tässä
kohtaa on väite 6.1251, joka sanoo että logiikassa ei ole koskaan mitään
yllättävää. Logiikka voidaan siis ajatella yksinkertaisesti sen
selvittämisenä, mitä on jo sanottu. Tällä on kytkös ns todellisuuteen ja
sovelluksiin. Se kytkös ei ole metafyysinen, tyyliin "maailmankaikkeus
rakentuu matematiikasta" tai muuta sellaista infantiilia, vaan
pikemminkin kognitiivinen tai enneminkin laskennallinen.
Ilmiö
ei ole tarkalleen tämä, jonka nyt kuvailen, mutta siinä on paljon
samaa. Tämä kuvailu ei ole kuitenkaan vain analogia, vaan se ilmentää
osia tästä suhteesta jo itsessään. Nimittäin, kun me kuvailemme jotakin
ilmiötä tai erilaisten ilmiöiden suhteita, teemme enemmän kuin vain
havaitsemme yksittäisiä propositiota, kuten "ulkona sataa" tai "omena
putoaa". Pyrimme ihmisinä pääsääntöisesti asettamaan havaintomme kontekstiin, ja uskomuksemme yksittäisten propositioiden paikkansapitävyydestä liittyy aina uskomuksiin lukuisista muista propositioista.
Tämä
ei ole ns todellisuuden, vaan meidän ajattelumme ja kokemusmaailmamme
ominaisuus. Meille tietenkin ajattelu, kokemukset, tunteet, jne, ovat todellisuus, joten emme yleensä tee erottelua. Käytän nyt objektiivisen
todellisuuden käsitettä, vaikka se ei ole sinänsä tarpeellinen käsite.
Se toimii tässä apukäsitteenä -- Wittgensteinia mukaillen, eräänlaisina
tikapuina, jotka voimme halutessamme hylätä kun olemme ensin kiivenneet
niitä pitkin.
Logiikassa puhumme mallista. Kun
meillä on predikaattilogiikan teoria -- siis joukko loogisia
lausekkeita joiden oletamme olevat tosia -- me tarvitsemme sille mallin.
Esimerkissämme omenasta ja puusta, tarvitsemme joukon alkioita,
esimerkiksi kaksi paikkaa, yhden omenan, ja yhden puun. Nämä liitetään
sovelluskohtaisesti sitten johonkin mitä voimme esimerkiksi havainnoida
-- tässä nyt nimitämme tätä todellisuudeksi. Esimerkiksi jos
talon takapihalla on omenapuu, jossa on jokin tietty omena. Piirrämme
pihanurmelle ympyrän jonka keskipisteessä on puu, ja sovimme että kaikki
kyseisen ympyrän sisällä, on ei-kaukana ja kaikki sen ulkopuolella on
kaukana puusta.
Muodostamme tässä nyt mallin siis operationalisoimalla
käsitteet. Mutta jos olemme tässä tarkkoja, niin emme oikeastaan tee
mitään sen ihmeellisempää kuin täsmennämme sitä, mistä puhumme. Logiikka
itsessään ei viittaa sen enempää tähän objektiiviseen todellisuuteen
kuin varsinainen kielikään; jos oletamme että kielemme kuvaa jotakin
ulkoista todellisuutta, niin logiikka ei tee tästä kuvauksesta
"objektiivisempaa". Se tekee siitä kuitenkin täsmällisemmän.
Tämä oli aikanaan erään itseäni paljon suositumman ja, sanoisinko härkäpäisemmän
blogikirjoittajan ja oman filosofisen katsontakantani
perustavanlaatuinen ero, tietyssä mielessä. Kun piirrämme ympyrän puun
ympärille, annamme täsmällisen määritelmän sille, mitä "kaukana"
tarkoittaa. Tämä tekee käsitteestä havaittavan ja sitoo sen ns
objektiiviseen kriteeriin, mutta se ei tarkoita että sanan "kaukana"
merkitys olisi itsessään mitään muuta kuin sopimus. Voisimme ex ante
piirtää ympyrän paljonkin suuremmaksi tai pienemmäksi, jolloin saisimme
aivan erilaisen tuloksen. Sanalla "kaukana" ei siis ole mitään objektiivista merkitystä, vasta ex post voimme todeta onko jokin toteutunut suhteessa siihen ympyrään jonka me jo piirsimme.
Logiikka
ei siis vapauta minkäänlaisesta epistemologisesta tai moraalisesta
relativismista. Se, mitä se voi tehdä, on paljastaa yrityksia ns pelata
kaksilla korteilla. Logiikan kytkös ns todellisuuteen ei ole sen
vahvempi kuin millään muullakaan kielellisellä rakennelmalla, mutta sen
säännönmukaisuus estää (tai pikemminkin paljastaa yrityksen) muuttamasta
jo esitettyä väitettä sen jälkeen kun se on esitetty.
3 kommenttia:
On nykyään tapana katsoa yksi tai kaksi trekkijaksoa omaksi unisaduksi. Ensi kelasin kaikki alkuperäiset läpi ja sitten Discoveryn nämä uudet kaksi kautta. Nyt on menossa eka kausi siitä 2000-luvun aluss atehdystä Enterprise-sarjasta, joka sijoittuu aikana ennen federaatiota. Tässä viimeksi mainitussa vulcanuslaisten luonne on oikeastaan pääosassa, koska maan ihmiset vasta muodostavat suhdettaan heihin. Ja viimeistään tässä vaiheessa tykitetään täysillä sillä ajatuksella, että ko. kulttuurin ja rodun vannoma "logiikak" on pelkkä savuverho massiivisten estojen päällä. Koska vulcanuslaisilla on liian intohimoinen luonneprofiili, heillä ei oikeastaan ole vaihtoehtoa. Muuten seuraisi kaaos.
Hiukan vastaavasti niputan kaikki objektiivisen elämänasenteen ja "realistisen" arvomaailman nimiin omassa käytöksessään vannovat yksinkertaisesti joko itsepetoksessa eläviksi tai sitten vain muuten puupäiksi, joilal ei ole silmää todellisuuden suttuisuudelle ja hahmottomuudelle. Tällä nyt en viittaa bloginpitäjään, todellakaan. Mutta hyviä esimerkkejä tulee heti useampi mieleen.
Logiikka on arvokas työkalu, oikeastana yksi arvokkaimmista. Soinivaara on hyvä esimerkkki julkisuuden toimijasta, jolla tarkkanäköisyys ja kyky osoittaa toisten ajattelun epäjohdonmukaisuuksia toimii todella hyvin. Tämä ei tietenkään tarkoita että hänkään pystyisi vetmään todellisuudesta johtopäätöksia, joissa oma arvomaailma ei vaikuttaisi jollain tapaa mukana. Se kuitenkin auttaa kaatamaan omaa argumenaatiota vastaan katteettomasti hyökkäävät.
Logiikka ei auta puhditamaan inhimillista kanssakäyntiä siihen väistämättä liittyvästä politiikasta ja eturistiriidoista, mutat se on hyä alku. Ja moista kait tarvitaan nykyajan populismin saastuttamassa maailmassa entistä enemmän.
Itse näen logiikan ennen kaikkea selkeyden ja johdonmukaisuuden välineenä. Se ei ole niinkään sisällöllinen asia vaan muotoseikka. Epälooginen ilmaisu ei ole ongelmallista siksi, että siinä on "liikaa tunnetta" tms, vaan siksi, että sen ilmaisemat asiantilat eivät ole koherentteja.
Suurin ongelma joka liittyy epäloogiseen kirjoitteluun tai retoriikkaan julkisuudessa, onkin se, että sillä suostutellaan ihmisiä vain omaan tiimiin ilman mitään todellista sisältöä. Tunteessa ei sinänsä ole mitään vikaa, mutta yhdistettynä epäloogisuuteen se johtaa lähinnä satunnaiseen käytökseen.
Olen jo varmaan koko aikuisikäni ollut sitä mieltä että erottelu "tunteeseen" ja "järkeen" on sellaisten ihmisten heiniä joilla on epävakaa tunne-elämä ja puuttellinen järki. Kun joku "toimii tunteella", tämä yleensä toimii vain yksinkertaisesti epätarkoituksenmukaisesti ja ilman mitään varsinaista päämäärää. Siinäkään ei sinänsä ole mitään pahaa, ja kaikki päätöksethän tehdään viime kädessä tunteiden perusteella.
Poliittinen retoriikka on usein ja erityisesti nykyisin, paljolti sitä että pyritään herättämään negatiivisia tunteita ja sitten osoittamaan sormella joku syyllinen. Sen jälkeen voidaankin kerätä posse joka yhdessä lynkkaa syyllisen, ja näin saadaan poliittista kannatusta. Kun näen esimerkiksi "perinteisten puolueiden kritiikkiä", niin yleensä se on vain sitä että on lietsottu itsessä jokin tunne, sille joku syyllinen, ja sitten otettu se oma puolue "kavereiksi" sitä syyllistä vastaan. Pelkään ettei logiikka ja analyysi tässä auta mitään, koska ihmiset pääsääntöisesti tykkäävät muodostaa posseja ja lynkata ihmisiä, ja jos kertoo heille että olisi tärkeämpääkin tekemistä, niin siinä usein joutuu itse vaan narun jatkoksi.
Ehkä ihmiskunta ansaitseekin kuolla.
Ennen vanhaan ihmiset, jotka tiedostivat oman vaillinaisuutensa, kuvittelivat superolennon ikään kuin maailman järjen takuuksi. Moraalin osalta tämä on erityisen hupaisaa, sillä silloin ei tarvitse olla itse enää hyvä tai korkeamoraalinen -- riittää että osoitaa ikonin suuntaan. Onhan meillä nämä pyhimykset ja muut --tyyliin osoitetaan sormella, tuossa ikkunalaudalla, katso.
"Minä syntinen kurja" on tietyltä kantilta sitä pahinta tappiomielialaa, joka samalla oikeutta oman eettisen vaillinaisuuden. Samalla tavalla uudemmassa keskustelussa "tunne" voi olla ikään kuin kognitiivinen suojakilpi tai savuverho, johon vetoamalla oikeutetaan oma epäkoherenttius tai silkka kostonhimoisuus, alhaisuus, itsekkyys, jne. Tai peitetään se.
Todellisuudessahan pitäisi jalostaa luonnetta valikoimalla ne parhaat tunteet ja hylkäämällä tai ainakin minimoimalla ne muut -- ei käpertymällä jonkun ulkoisen voimahahmon tai itselle rakkaan sisäryhmän loisteeseen. Tätä kutsutaan myös oman luonteen kehittämiseksi ja se on motiivien tasolla hiukan sama asia kuin loogisen tai oikeastaan johdonmukaisen ajattelun kehittämisen vaatimus. Eikä siinäkään voi vedota ulkoistettuun esikuvaan tai auktoriteettiin, on pakko toimia itse. Nietzschehän on surullisenkuuluisa yksinäinen patsastelija, jonka koko missio oli osoitaa kaikkien ulkokultaisten mallien tyhjyys modernissa maailmassa. Hän taisi olla meillä ensimmäinen, joka alkoi systemaattisesti paukutella onttoja jumalankuvia (göttedammerung-kolkuttelusanaleikki) ja keskittyä systemaattisesti yksilön yksinäisiin, yksilöllisiin moraalivalintoihin. Tämä puoli helposti unohtuu
koska N. on teiniangtisten suosikkifilosofi ja teinit ovat tunentusti hyvin solipsitisia olentoja.
Toisaalta en ihan loputtomasti usko moraalisäteilynkään, sillä vaikka siinä se hohde osuu ainakin hiukan myös sisäänpäin (ainakin toivottavasti), niin sekin on perin juurin ritualistinen tapa yrittää parantaa itseä ja maailmaa. Ja mikä tärkeintä, usein säteillään täysin vääristä syistä. Toisaalta voidaan kysyä, onko meillä geneettisinä laumasieluina muuta mahdollisuutta.
Tai siis -- onhan meillä johdonmukainen ajattelu, jossa samalla myönnetään omien tunteiden ja arvojen olemassaolo. Tätä kutsutaan toisinaan myös sivistykseksi tai -- hera varjelkoon -- jopa ihan vain akateemiseksi koulutukseksi. Ja koska arvostan sivistystä, pidän enemmän ihmisitä jotka ovat valistuneen itsekkäitä kuin ihmisistä, jotka ovat itsepetoksen kautta olevinaan hyviä ja samalla aikamoisia mulkkuja. Ulkokultaisuus on inhaa ja sitä vasten jopa valistunut itsekkyyskin tuntuu jos ei muuta niin ainakin estettisesti miellyttävämmältä.
Mutta. Aikamoista laiskaa jallatusta tämäkin, lieneekö näppäimistön kulumisen arvoista. Seuraavaksi lounas, siten pari tuntia gradulausuntoja ja neljältä lähden kuntosalille kehittämään elukkaa itsessäni.
Lähetä kommentti