keskiviikko 17. huhtikuuta 2013

Resurssit, osa II.

Sain vihdoin alkuviikosta käyttööni tietokoneen työpaikalla. Eihän siihen mennytkään kuin noin kuusi viikkoa töiden aloittamisesta. Tutkimustyöni rungon on tarkoitus jatkua yhteistyössä Singaporen kanssa, ja tähän liittyen tärkeitä tutkimusdokumentteja ja tarpeellista ohjelmakoodia on tallennettuna sikäläiselle palvelimelle. Jotta pääsen tähän tarpeelliseen dataan käsiksi, tarvitsen virtuaaliverkkoyhteyden. En ole tällaisiin liittyvien asioiden asiantuntija, joten en osaa sanoa tarkalleen mikä ongelma tähän liittyy, mutta ongelma on kuitenkin olemassa.

SOC:llä on ohje virtuaaliverkon käyttämiseen, mutta ohjeessa erikseen mainitaan, että kyseinen toiminto vaatii ohjelman suorittamista admin-oikeuksin. Tämä ei kuitenkaan kuulemani mukaan ole riittävä syy, jotta täkäläinen tietohallinto voisi minulle sellaisia oikeuksia myöntää. Koska näin on, ja koska toisaalta yhteistyötahon päästä ainoa ohje on "Homma toimii jos on admin-oikeudet", ja täällä vastaus on, että "admin-oikeuksia ei anneta", niin projektin jatkaminen on tällä hetkellä hankalaa.

EDIT1: Asiaan saatiin tänään pieni parannus, kun saimme virtuaaliverkkoyhteyden toimimaan.

En syytä tästä tilanteesta yksittäisiä tietohallinon työntekijöitä, jotka noudattavat sääntöjä. Päinvastoin, työntekijäpuoli on ollut hyvin avulias ja juuri tänään sain hyvin asiantuntevaa apua.  Tilanne on kuitenkin äärimmäisen turhauttava. Minulla on yksi paperi, joka pitäisi lähettää tällä viikolla, kukaan Singaporen päässä ei tunne prototyypin koodia riittävästi tehdäkseen tarvittavia muutoksia koejärjestelyjä varten, ja homma seisoo hallinnollisen jäykkyyden vuoksi niin, etten pysty tekemään asialle mitään.

Tämä ei olisi itsessään kovin turhauttavaa, mutta kun ongelmana on se, että yliopiston julkilausuttu tehtävä on opetuksen lisäksi tehdä tutkimusta ja erityisesti kansainvälinen yhteistyö erittäin arvostetun toisen yliopiston kanssa periaatteessa pitäisi olla melko korkealla siellä prioriteeteissa. Tästä huolimatta hallinnollinen jäykkyys aiheuttaa tuntuvaa haittaa työlleni.

Asiaa voi myös miettiä siltä kannalta, että minun työstäni noin puolet on opetusta ja puolet tutkimusta. Kuuden viikon viivästys tutkimuksessa on kaikkine sivukuluineen ja yleiskustannuslisineen reilusti yli viiden tuhannen euron tappio yliopistolle. En ymmärrä miten yliopistolla on varaa toimia näin. Tai siis ymmärrän. Hallinto on nimittäin sitä "tehokkaampaa", mitä vähemmän siellä tehdään työtä, ja mitä enemmän se onnistuu puristamaan resursseja varsinaisen suorittavan työn tekeviltä yksiköiltä.

Singaporessa sain asiat hoidetuksi aina yleensä saman päivän aikana. Laitoin pyynnön asian korjaamisesta eteenpäin täällä päässä eilen. Deadline tulee paukkumaan ja viuhumaan ohi, ja tämä on äärimmäisen turhauttavaa. Singaporen pään yhteistyökumppanitkin ovat jo hieman kyllästyneet vitkutteluun ja epäilen että siellä päässä on into jo hieman laantunut sen suhteen kuinka voimme yhteistyötä pitää yllä ja jatkaa. Jos ja kun viivyttely johtaa yhteistyön hiipumiseen, katson että vika on kyllä jossakin muussa kuin omassa suoriutumisessani. Siitäkin huolimatta, että siihenhän se heijastuu tulevissa arvioissa.

EDIT2: Muutin tekstiä hieman. Tilanne on välttävällä tavalla "korjattu", mutta edelleen on tiettyjä vaikeuksia, koska korjaus on luonteeltaan epästabiili ja vaatii ylläpidon interventiota aina jos esimerkiksi koneeni joudutaan käynnistämään uudelleen.

12 kommenttia:

Sam Hardwick kirjoitti...

Onneton juttu. Eikö sinulla ole omaa konetta jolla tämän voisi tehdä?

Itse kysyin mahdollisuutta asentaa itse työkoneeseeni HY:llä Linuxia ja ylläpitää sitä itse, koska tiesin hyvin millaista tuskaa on käyttää Yliopiston IT-henkilöstön hallinnoimia Windowseja. Kolmasti kiellettiin, kunnes löysin paikallisen IT-duunarin joka sanoi että saan asentaa, kunhan lupaan olla tulematta koskaan pyytämään apua missään asiassa ja huolehtia siitä että koneessa ei ole päällä haavoittuvaisia portteja. Näin tein, enkä ole katunut hetkeäkään.

adeus kirjoitti...

Ongelma on kovin tuttu myös yritysmaailmassa. It-supo optimoi järjestelmän sen tyhmimmän käyttäjän mukaiseksi ja minimoi oman työmääränsä.

Ongelmaan kehitelty erinäisiä ratkaisuja, mm. että IT-supo aina laskuttaa sisäisesti eri osastoja kun sieltä halutaan jotain. Tällä it-hankinnat näkyvät suoraan niissä osastoissa mihin hankinnat kohdentuvat. Tässä tapauksessa tarvittaisiin laskutus toiseen suuntaan, N euroa päivässä laskua it-supolle niin kauan kun homma seisoo.

Tiedemies kirjoitti...

Minulla on kyllä linux-kone, mutta se ei auta tässä yhteydessä, koska SOC:n verkko ei tue linux-clientteja. En tunne tosiaan asiaa riittävästi, jotta osaisin hakkeroida systeemiä. Eikä siitä paljon olisi iloakaan, koska linux-läppärini ei jaksaisi pyörittää vaadittavia softia.

Tivi kirjoitti...

Käytän itse töiden tekoon samassa puljussa omaa kannettavaa. Se on tosin yleiseen harrastekäyttöön ostettuna tehokkaampi kuin annettu työkone, ja siinä on kytkykaupattu Windows, mutta en muutenkaan käyttäisi tihan hallinnoimaa konetta mihinkään tärkeään niin kauan kuin sen voi mitenkään välttää. Koneisiin saisi välttämättömiä asetuksia ja ohjelmia lähinnä uhkailemalla, lahjomalla ja kiristämällä.

Tivi kirjoitti...

Niin siis, ihmettelen miksi et joko käy verkkokaupassa, tai sitten jos tämän estää raha- tai periaatekysymys, ala eskaloida asiaa tihan johdolle, professoreille ja laitoksen johdolle, noilla blogitekstiin kirjoitetuilla perusteilla. Kaveri on tutkimusapulaisena saanut jotain aikaan tällä jälkimmäisellä tavalla, ja tutkijatohtorin nappuloiden luulisi auttavan.

Tiedemies kirjoitti...

No, en osta itse omilla rahoillani työvälineitä joita työssäni tarvitsen. Ajatus on täysin absurdi, kyse tietenkin on periaatteesta. Minua asiassa risoo se, että koko tietohallinnon olemassaolon perustelu on se että työntekijät voivat tehdä työnsä. Tällainen toiminta on aivan mielipuolista.

Tiedemies kirjoitti...

Ja siis, asian eskaloimisenkin estää periaatekysymys. Jos organisaation toiminta pitää ohittaa kiukuttelulla ja rutinalla hommien hoitamiseksi, organisaation kuuluisi tuhoutua.

Tästä ja vastaavista asioista on metelöity jo niin paljon että minun urputukseni menee kuuroille korville.

Tivi kirjoitti...

Luulen että jos tihan johdon luona kävisi usein ramppaamassa tutkijoita ja muita satraappeja valittamassa toiminnasta, nämä saattaisivat jossain vaiheessa ahdistua ja muuttaa järjestelmää vähemmän kitkaiseksi. Jos mikään organisaation sisäinen dynamiikka voi kehittää tätä enää paremmaksi, tämä sen on pakko olla. Jos taas käyttäjät törmäävät suorittavaan portaaseen ja sen jälkeen nurisevat toisilleen kahvipöydissä, ja se johtoporras jätetään rauhaan liikennevalojen taakse koordinoimaan toisiaan, niin mikään ei varmasti muutu.

Tiedemies kirjoitti...

Oma käsitykseni on, että siellä ramppaa professoritason tyyppejä valittamassa, mutta reaktio tähän on, että "ne on niitä hankalia tapauksia", ja touhu muuttuu jatkuvasti absurdimmaksi. Marginaalivaikutus siitä, että minä valitan jotain, voi hyvinkin olla negatiivinen.

Juha Kettunen kirjoitti...

Työskentelen IT-ylläpitäjänä (eri) yliopistossa ja vaikka noissa kokemuksissa on paljon tuttua, ei täällä kukaan odota kuutta viikkoa tietokonetta työsuhteen alkamisesta. Toistaiseksi olen saanut aloittaneille tietokoneen eteen puolen tunnin sisällä, samana päivänä, tai joskus muutaman kerran seuraavana päivänä.

Tiken touhu on täälläkin kuin tsaarin aikaista, kuten joku osuvasti kommentoi, mutta ei tuollaista. Toisaalta annat kovin vähän tietoa, että hahmottaisin ongelman. Siis mikä se s'poren "virtuaaliverkkoyhteys" on? Joku VPN? Vaikka Windowsissa tarvittaisiinkiin Admin-oikkarit VPN-yhteyden luomiseksi, niin admini voi luomisen jälkeen antaa perusjuuserille oikkarit käynnistää ja katkaista VPN-yhteys.

Olen kyllä nähnyt paljon sitäkin, että juuserit, jotka ovat täysiä käsiä, ovat kovimpaan ääneen inisemässä ylläpito-oikeuksia milloin mihinkin koneeseen. Jos pyyntöihin suostuttaisiin, koneiden oletettu elinikä laskisi kuin Mokian osake. Sellaisia turia ne on.

Turha byrokratia on turhaa, mutta oman kokemukseni mukaan juuri nollatutkijat ovat kaikkein pahimpia ja järjettömimpiä valittajia, kun pitäisi täyttää yksikin lomake tai antaa mikä tahansa tieto jossain määrämuodossa. Lomakkeisiin ja byrokratiaan on (ainakin alunperin) hyvät syynsä. Ilman niitä vikailmoitukset ovat joko tyyliä "mun koneessa on jotain voisiksää hei kattoo sitä" tai sitten romaanin pituisia valituksia, joissa on kaikki muu tieto kuin se mikä tarvitaan ongelman ratkaisemiseksi tai edes tunnistamiseksi.

Tiedemies kirjoitti...

Olen täysin tietoinen siitä, että ylläpito-oikeuksien myöntäminen on riskipeliä. En kaipaa lainkaan sellaisia oikeuksia itselleni, vaan ainoastaan toimivan VPN-yhteyden SOC:hen.

Minua ei kiinnosta se, miten tämä homma oikeasti toimii tai miten systeemi pitäisi konffata. Olen jonkin verran jostain asioista perillä, mutta juuri riittävästi jotta ymmärrän ettei minun pidä mennä itse sorkkimaan mitään ja etten ala vaatia kovaan ääneen niitä admin-oikeuksia.

Ongelman juurena on kuitenkin se, että *en pääse tekemään työtäni*. Se, että koneen tulo viivästyi, ei ollut ylläpidon vika, vaan prosessi jonka lopputuloksena sain koneen, jäi jumiin jonkun työpöydälle.

Jonkinlainen puoliksi tosissaan heitetty heuristiikka menee niin, että siirryttäessä hallinnollisten tehtävien hierarkiassa suorittavasta tehtävästä lähemmäs johtoa, työntekijän pätevyys puolittuu jokaisella askeleella, työvaiheen viivästymisen todennäköisyys tuplaantuu ja samoin erilaisten turhien määräysten määrä.

Eli, sihteerit tai ylläpitäjät tekevät työnsä hyvin, mutta lupalaput ja tilaukset jne eivät päädy näille ihmisille ajallaan, koska ne menevät ensin hierarkiassa ylös ja sitten takaisin alas, ja mitä ylemmäs ne menevät, sitä varmempaa on, että joku mokaa.

Tiedemies kirjoitti...

Ja siis, tajuan sen, että ylläpidossa turhaudutaan turhiin ja typeriin pyyntöihin. Itselläni pyyntö oli hyvin muotoiltu ja tekninen ongelma hyvin tiedossa. Tämä ei ole ongelma; minun ongelmani ei ole se osa byrokratiaa, jonka ylläpito itse vaatii eikä se, että täytyy täyttää lomakkeita, vaan se, että asiat eivät toimi.

Koneen tilauksen viivästyminen oli yllätys ylläpitäjälle, kun hänen kanssaan keskustelin. Olen täysin tietoinen siitä, että hän ei ole syypää asiaan. Tilauksessa meni pari viikkoa (paljon sekin), mutta siinäkään ei ole kyse ylläpidon työntekijöiden viivyttelystä vaan jostain muusta.

Vaikka byrokratialle kuinka olisi jokin "hyvä syy", niin tämä on aika ankea perustelu sille, että on juuri sellainen byrokratia joka haittaa toimintaa aivan selvästi. Itse en esimerkiksi lomakkeiden täyttämistä karsasta kun se on tarpeellista, mutta iso osa hommasta on muuttunut vuosikymmenen aikana niin, että siellä missä ennen vain tehtiin työ, nyt täytetään (web-)lomaketta toisensa perästä ja tietokantaan tulee sitä sun tätä tietoa, ja tähän menee luokkaa neljännes tehollisesta ajasta. Siis enemmän kuin yksi työpäivä viikosta.

No, byrokratian puolustukseksi, käytän kyllä melkein yhtä paljon aikaa asiasta kiukuttelemiseen.

IT-ylläpito toimii aina yleensä aika hyvin, mitä nyt tyypit ovat sen verran introverttejä että aina kommunikaatio ei pelaa. Pahempia ovat vanhemman polven tyypit joiden työ ei vaadi mitään asiantuntemusta, mutta jotka istuvat jonkun tärkeän resurssin takana.