Olen joutunut miettimään moneen kertaan sitä, mitä logiikka 
oikeastaan tarkoittaa. Vaikka oma alani on matemaattinen logiikka ja 
tietojenkäsittely -- ainakin olen näiden alojen dosentti --  en silti 
täysin osaisi vastata kysymykseen tyydyttävästi. Alani ei ole näiden filosofinen
 soveltaminen, ja vaikka olenkin lukenut logiikan filosofiaa jonkin 
verran, se tehdään usein mielestäni lukijalle liian vaikeaksi. En tässä 
kirjoituksessa pyrikään esittämään niinkään mitään  logiikan tai 
tieteenfilosofista näkemystä, vaan varsin maanläheisen ja ymmärrettävän 
pohdiskelman siitä, mitä logiikka on työkaluna,  ja mihin sen teho perustuu kun sovellamme sitä esimerkiksi tutkimuksessa. 
Ensimmäisenä
 approksimaationa voidaan sanoa, että logiikka on vain tapa ilmaista 
väitelauseiden totuusarvojen välisiä suhteita. Tällä tavalla ajateltuna 
meillä on joukko väitelauseita jotka voivat saada jonkin totuusarvon 
(perinteisesti tosi/epätosi, mutta moniarvologiikoissa voi
 olla useita vaihtoehtoja), ja ilmaisemme näiden väitelauseiden suhteita
 koskevia sääntöjä. Näitä sääntöjä seuraten sitten voimme päätellä jonkin väitelauseen totuusarvon kun tunnemme joitain muita väitelauseita.
Tässä
 katsontakannassa logiikalla ei ole mitään väistämätöntä kytköstä 
mihinkään muuhun; se on vain peli. Kaikki lautapelejä pelanneet 
ymmärtävät, että vaikka ajattelisimme vaikkapa shakin jotenkin 
kuvastavan "todellista" sotimista, tämä on vain eräänlaista hupia, eikä 
sillä ole mitään todellista kytköstä mihinkään oikeisiin armeijoihin. 
Samaan tapaan logiikan voidaan ajatella olevan pelkkä peli, jonka 
sääntöjen puitteissa me teemme siirtoja ja tulemme lopputulokseen. Tällä
 lopputuloksella ei ole mitään "todellista" merkitystä, vaan se on 
puhtaasti pelin sääntöjen tuote.
Tämä näkemys ei ole 
kuitenkaan tyydyttävä, sillä me olemme havainneet kerta toisensa jälkeen
 että loogisella päättelyllä on todellisia sovelluksia  ja siitä on 
todellista hyötyä. Toinen approksimaatio voidaan ajatella olevan, että 
väitelauseita koskevat säännöt ovat hyvin lähellä sitä, mitä 
luonnollisessa kielessä käytämme lauseiden muodostamisen kielioppina, ja
 logiikka on vain näiden ilmaisujen säännönmukaistamista ja sovittamista
 hieman yksikäsitteisempään muotoon. Tässä katsontakannassa logiikka ei 
edelleen koske mitään "todellista", mutta se on keino purkaa 
kompleksinen, mahdollisesti tosiasioista puhuva väitelause osasiinsa ja 
tutkia tarkkaan mitä kyseinen väitelause sanoo.
Esimerkiksi,
 jos sanomme "Omena ei putoa kauaksi puusta", pilkomme tämän väitteen 
ensiksikin rakenneosasiinsa. Se koskee itse asiassa neljää suhdetta; 
omenan putoamista jostakin tietystä puusta, puun paikkaa, omenan 
paikkaa, ja näiden paikkojen välistä etäisyyttä. Koostamme sen 
väitelauseista  P(A,x): "omena A päätyy paikkaan x", Q(B,y): "puu B on 
paikassa y", R(A,B): "omena A putoaa puusta B" ja S(x,y): "paikka x on 
kaukana paikasta y".  Kokonaisuutena tämä väitelause sanoo, että 
kaikille A, B, x ja y, pätee että kun P(A,x) ja Q(B,y) ja R(A,B) ovat 
voimassa, niin silloin S(x,y) ei ole voimassa.  
Tässä
 katsontakannassa siis me ikäänkuin analysoimme väitelauseita ja niiden 
välisiä suhteita ja pyrimme purkamaan monimutkaiset väitelauseet 
yksinkertaisimpiin rakennusosiinsa, ja sitten ilmaisemaan säännöt joilla
 näiden yhdistäminen tapahtuu. Tämän voi ymmärtää joko siten, että 
pyrimme selvittämään monimutkaisten väitelauseiden merkityksen, 
ja palauttamaan sen mahdollisimman yksinkertaisten ja helposti 
todennettavien väitelauseiden suhteeksi, tai siten että pyrimme 
muodostamaan tällaisen väitelauseen osasistaan joihin olemme 
epämääräisesti vain vihjanneet. Tämä vihjaus on joko intuitiomme siitä, 
mitä haluamme sanoa, tai jokin luonnollisen kielen väite joka on 
mahdollisesti ristiriitainen tai epämääräinen, mutta josta me ymmärrämme
 jonkin "viestin". En mene nyt sen enempää kielipeleihin tässä, mutta 
lopulta muodostettu lauseke voidaan nähdä myös neuvottelun 
lopputuloksena.  
Tämä näkemys on jo huomattavasti 
tyydyttävämpi. Se ei kuitenkaan tyydytä kaikkia, koska se ei joidenkin 
mielestä vastaa siihen kysymykseen, että miksi ihmeessä looginen tai 
matemaattinen päättely voi olla niin tehokasta; Jos se kerran koskee 
vain kieltä, niin miksi samoihin lopputulemiin ei päästä vain puhumalla 
tavallisella kielellä ilman logiikkaa? En täysin jaa tätä 
tyytymättömyyttä, mutta siinä on mielekäs kysymys, johon täytyy vastata.
 Siksi tätä toista tulkintaa tulee laajentaa siten, että se myös vastaa 
ainakin jollakin tavalla tähän kysymykseen. 
En 
täysin jaa (varhais-) Wittgensteinilaista käsitystä väitelauseista. 
Tractatus on mielenkiintoinen tutkielma ja se on linjassa tämän juuri 
esittämäni idean kanssa, mutta se ei silti onnistu tyhjentämään täysin 
epistemologista ja filosofista pajatsoa, jos nyt tällainen kielikuva 
sallitaan. Viittaan siihen kuitenkin, ja kirjan tärkein lause tässä 
kohtaa on väite 6.1251, joka sanoo että logiikassa ei ole koskaan mitään
 yllättävää.  Logiikka voidaan siis ajatella yksinkertaisesti sen 
selvittämisenä, mitä on jo sanottu. Tällä on kytkös ns todellisuuteen ja
 sovelluksiin. Se kytkös ei ole metafyysinen, tyyliin "maailmankaikkeus 
rakentuu matematiikasta" tai muuta sellaista infantiilia, vaan 
pikemminkin kognitiivinen tai enneminkin laskennallinen. 
Ilmiö
 ei ole tarkalleen tämä, jonka nyt kuvailen, mutta siinä on paljon 
samaa. Tämä kuvailu ei ole kuitenkaan vain analogia, vaan se ilmentää 
osia tästä suhteesta jo itsessään. Nimittäin, kun me kuvailemme jotakin 
ilmiötä tai erilaisten ilmiöiden suhteita, teemme enemmän kuin vain 
havaitsemme yksittäisiä propositiota, kuten "ulkona sataa" tai "omena 
putoaa". Pyrimme ihmisinä pääsääntöisesti asettamaan havaintomme kontekstiin, ja uskomuksemme yksittäisten propositioiden paikkansapitävyydestä liittyy aina uskomuksiin lukuisista muista propositioista. 
Tämä
 ei ole ns todellisuuden, vaan meidän ajattelumme ja kokemusmaailmamme 
ominaisuus. Meille tietenkin ajattelu, kokemukset, tunteet, jne, ovat todellisuus, joten emme yleensä tee erottelua. Käytän nyt objektiivisen
 todellisuuden käsitettä, vaikka se ei ole sinänsä tarpeellinen käsite. 
Se toimii tässä apukäsitteenä -- Wittgensteinia mukaillen, eräänlaisina 
tikapuina, jotka voimme halutessamme hylätä kun olemme ensin kiivenneet 
niitä pitkin. 
Logiikassa puhumme mallista. Kun
 meillä on predikaattilogiikan teoria -- siis joukko loogisia 
lausekkeita joiden oletamme olevat tosia -- me tarvitsemme sille mallin.
 Esimerkissämme omenasta ja puusta, tarvitsemme joukon alkioita, 
esimerkiksi kaksi paikkaa, yhden omenan, ja yhden puun. Nämä liitetään 
sovelluskohtaisesti sitten johonkin mitä voimme esimerkiksi havainnoida 
-- tässä nyt nimitämme tätä todellisuudeksi. Esimerkiksi jos 
talon takapihalla on omenapuu, jossa on jokin tietty omena. Piirrämme 
pihanurmelle ympyrän jonka keskipisteessä on puu, ja sovimme että kaikki
 kyseisen ympyrän sisällä, on ei-kaukana ja kaikki sen ulkopuolella on 
kaukana puusta.
Muodostamme tässä nyt mallin siis operationalisoimalla
 käsitteet. Mutta jos olemme tässä tarkkoja, niin emme oikeastaan tee 
mitään sen ihmeellisempää kuin täsmennämme sitä, mistä puhumme. Logiikka
 itsessään ei viittaa sen enempää tähän objektiiviseen todellisuuteen 
kuin varsinainen kielikään; jos oletamme että kielemme kuvaa jotakin 
ulkoista todellisuutta, niin logiikka ei tee tästä kuvauksesta 
"objektiivisempaa". Se tekee siitä kuitenkin täsmällisemmän. 
Tämä oli aikanaan erään itseäni paljon suositumman ja, sanoisinko härkäpäisemmän
 blogikirjoittajan ja oman filosofisen  katsontakantani 
perustavanlaatuinen ero, tietyssä mielessä. Kun piirrämme ympyrän puun 
ympärille, annamme täsmällisen määritelmän sille, mitä "kaukana" 
tarkoittaa. Tämä tekee käsitteestä havaittavan ja sitoo sen ns 
objektiiviseen kriteeriin, mutta se ei tarkoita että sanan "kaukana" 
merkitys olisi itsessään mitään muuta kuin sopimus. Voisimme ex ante
 piirtää ympyrän paljonkin suuremmaksi tai pienemmäksi, jolloin saisimme
 aivan erilaisen tuloksen. Sanalla "kaukana" ei siis ole mitään objektiivista merkitystä, vasta ex post voimme todeta onko jokin toteutunut suhteessa siihen ympyrään jonka me jo piirsimme.
 
Logiikka
 ei siis vapauta minkäänlaisesta epistemologisesta tai moraalisesta 
relativismista. Se, mitä se voi tehdä, on paljastaa yrityksia ns pelata 
kaksilla korteilla. Logiikan  kytkös ns todellisuuteen ei ole sen 
vahvempi kuin millään muullakaan kielellisellä rakennelmalla, mutta sen 
säännönmukaisuus estää (tai pikemminkin paljastaa yrityksen) muuttamasta
 jo esitettyä väitettä sen jälkeen kun se on esitetty. 
3 kommenttia:
On nykyään tapana katsoa yksi tai kaksi trekkijaksoa omaksi unisaduksi. Ensi kelasin kaikki alkuperäiset läpi ja sitten Discoveryn nämä uudet kaksi kautta. Nyt on menossa eka kausi siitä 2000-luvun aluss atehdystä Enterprise-sarjasta, joka sijoittuu aikana ennen federaatiota. Tässä viimeksi mainitussa vulcanuslaisten luonne on oikeastaan pääosassa, koska maan ihmiset vasta muodostavat suhdettaan heihin. Ja viimeistään tässä vaiheessa tykitetään täysillä sillä ajatuksella, että ko. kulttuurin ja rodun vannoma "logiikak" on pelkkä savuverho massiivisten estojen päällä. Koska vulcanuslaisilla on liian intohimoinen luonneprofiili, heillä ei oikeastaan ole vaihtoehtoa. Muuten seuraisi kaaos.
Hiukan vastaavasti niputan kaikki objektiivisen elämänasenteen ja "realistisen" arvomaailman nimiin omassa käytöksessään vannovat yksinkertaisesti joko itsepetoksessa eläviksi tai sitten vain muuten puupäiksi, joilal ei ole silmää todellisuuden suttuisuudelle ja hahmottomuudelle. Tällä nyt en viittaa bloginpitäjään, todellakaan. Mutta hyviä esimerkkejä tulee heti useampi mieleen.
Logiikka on arvokas työkalu, oikeastana yksi arvokkaimmista. Soinivaara on hyvä esimerkkki julkisuuden toimijasta, jolla tarkkanäköisyys ja kyky osoittaa toisten ajattelun epäjohdonmukaisuuksia toimii todella hyvin. Tämä ei tietenkään tarkoita että hänkään pystyisi vetmään todellisuudesta johtopäätöksia, joissa oma arvomaailma ei vaikuttaisi jollain tapaa mukana. Se kuitenkin auttaa kaatamaan omaa argumenaatiota vastaan katteettomasti hyökkäävät.
Logiikka ei auta puhditamaan inhimillista kanssakäyntiä siihen väistämättä liittyvästä politiikasta ja eturistiriidoista, mutat se on hyä alku. Ja moista kait tarvitaan nykyajan populismin saastuttamassa maailmassa entistä enemmän.
Itse näen logiikan ennen kaikkea selkeyden ja johdonmukaisuuden välineenä. Se ei ole niinkään sisällöllinen asia vaan muotoseikka. Epälooginen ilmaisu ei ole ongelmallista siksi, että siinä on "liikaa tunnetta" tms, vaan siksi, että sen ilmaisemat asiantilat eivät ole koherentteja.
Suurin ongelma joka liittyy epäloogiseen kirjoitteluun tai retoriikkaan julkisuudessa, onkin se, että sillä suostutellaan ihmisiä vain omaan tiimiin ilman mitään todellista sisältöä. Tunteessa ei sinänsä ole mitään vikaa, mutta yhdistettynä epäloogisuuteen se johtaa lähinnä satunnaiseen käytökseen.
Olen jo varmaan koko aikuisikäni ollut sitä mieltä että erottelu "tunteeseen" ja "järkeen" on sellaisten ihmisten heiniä joilla on epävakaa tunne-elämä ja puuttellinen järki. Kun joku "toimii tunteella", tämä yleensä toimii vain yksinkertaisesti epätarkoituksenmukaisesti ja ilman mitään varsinaista päämäärää. Siinäkään ei sinänsä ole mitään pahaa, ja kaikki päätöksethän tehdään viime kädessä tunteiden perusteella.
Poliittinen retoriikka on usein ja erityisesti nykyisin, paljolti sitä että pyritään herättämään negatiivisia tunteita ja sitten osoittamaan sormella joku syyllinen. Sen jälkeen voidaankin kerätä posse joka yhdessä lynkkaa syyllisen, ja näin saadaan poliittista kannatusta. Kun näen esimerkiksi "perinteisten puolueiden kritiikkiä", niin yleensä se on vain sitä että on lietsottu itsessä jokin tunne, sille joku syyllinen, ja sitten otettu se oma puolue "kavereiksi" sitä syyllistä vastaan. Pelkään ettei logiikka ja analyysi tässä auta mitään, koska ihmiset pääsääntöisesti tykkäävät muodostaa posseja ja lynkata ihmisiä, ja jos kertoo heille että olisi tärkeämpääkin tekemistä, niin siinä usein joutuu itse vaan narun jatkoksi.
Ehkä ihmiskunta ansaitseekin kuolla.
Ennen vanhaan ihmiset, jotka tiedostivat oman vaillinaisuutensa, kuvittelivat superolennon ikään kuin maailman järjen takuuksi. Moraalin osalta tämä on erityisen hupaisaa, sillä silloin ei tarvitse olla itse enää hyvä tai korkeamoraalinen -- riittää että osoitaa ikonin suuntaan. Onhan meillä nämä pyhimykset ja muut --tyyliin osoitetaan sormella, tuossa ikkunalaudalla, katso.
"Minä syntinen kurja" on tietyltä kantilta sitä pahinta tappiomielialaa, joka samalla oikeutta oman eettisen vaillinaisuuden. Samalla tavalla uudemmassa keskustelussa "tunne" voi olla ikään kuin kognitiivinen suojakilpi tai savuverho, johon vetoamalla oikeutetaan oma epäkoherenttius tai silkka kostonhimoisuus, alhaisuus, itsekkyys, jne. Tai peitetään se.
Todellisuudessahan pitäisi jalostaa luonnetta valikoimalla ne parhaat tunteet ja hylkäämällä tai ainakin minimoimalla ne muut -- ei käpertymällä jonkun ulkoisen voimahahmon tai itselle rakkaan sisäryhmän loisteeseen. Tätä kutsutaan myös oman luonteen kehittämiseksi ja se on motiivien tasolla hiukan sama asia kuin loogisen tai oikeastaan johdonmukaisen ajattelun kehittämisen vaatimus. Eikä siinäkään voi vedota ulkoistettuun esikuvaan tai auktoriteettiin, on pakko toimia itse. Nietzschehän on surullisenkuuluisa yksinäinen patsastelija, jonka koko missio oli osoitaa kaikkien ulkokultaisten mallien tyhjyys modernissa maailmassa. Hän taisi olla meillä ensimmäinen, joka alkoi systemaattisesti paukutella onttoja jumalankuvia (göttedammerung-kolkuttelusanaleikki) ja keskittyä systemaattisesti yksilön yksinäisiin, yksilöllisiin moraalivalintoihin. Tämä puoli helposti unohtuu
koska N. on teiniangtisten suosikkifilosofi ja teinit ovat tunentusti hyvin solipsitisia olentoja.
Toisaalta en ihan loputtomasti usko moraalisäteilynkään, sillä vaikka siinä se hohde osuu ainakin hiukan myös sisäänpäin (ainakin toivottavasti), niin sekin on perin juurin ritualistinen tapa yrittää parantaa itseä ja maailmaa. Ja mikä tärkeintä, usein säteillään täysin vääristä syistä. Toisaalta voidaan kysyä, onko meillä geneettisinä laumasieluina muuta mahdollisuutta.
Tai siis -- onhan meillä johdonmukainen ajattelu, jossa samalla myönnetään omien tunteiden ja arvojen olemassaolo. Tätä kutsutaan toisinaan myös sivistykseksi tai -- hera varjelkoon -- jopa ihan vain akateemiseksi koulutukseksi. Ja koska arvostan sivistystä, pidän enemmän ihmisitä jotka ovat valistuneen itsekkäitä kuin ihmisistä, jotka ovat itsepetoksen kautta olevinaan hyviä ja samalla aikamoisia mulkkuja. Ulkokultaisuus on inhaa ja sitä vasten jopa valistunut itsekkyyskin tuntuu jos ei muuta niin ainakin estettisesti miellyttävämmältä.
Mutta. Aikamoista laiskaa jallatusta tämäkin, lieneekö näppäimistön kulumisen arvoista. Seuraavaksi lounas, siten pari tuntia gradulausuntoja ja neljältä lähden kuntosalille kehittämään elukkaa itsessäni.
Lähetä kommentti