tag:blogger.com,1999:blog-2467724970188645480.post2192384760332567250..comments2023-11-15T11:12:15.983+02:00Comments on T13-d3-m135: Rappio.Tiedemieshttp://www.blogger.com/profile/08307419899926184187noreply@blogger.comBlogger54125tag:blogger.com,1999:blog-2467724970188645480.post-44565340621892200062009-03-01T00:40:00.000+02:002009-03-01T00:40:00.000+02:00Montakohan terroritekoa hindunationalistit ovat ma...Montakohan terroritekoa hindunationalistit ovat mahtaneet tehdä länsimaissa? Niin juuri. Hindunationalistit voivat olla minkälaisia fanaatikkoja vain mutta niin kauan kuin niillä ei ole minkäänalaisia aikomuksia tehdä terroritekoja länsimaissa eikä ruveta määräilemään miten länsimaissa eletään, minua ei jaksa kiinnostaa tippaakaan koko porukka. Yhtä EVVK kuin jotkut teoreettiset Epsilon Eridanin avaruushörhöt.Markkuhttps://www.blogger.com/profile/12459969689345560778noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2467724970188645480.post-3539895793255427982009-02-26T15:25:00.000+02:002009-02-26T15:25:00.000+02:00En ole kyllä tutustunut koskaan muslimi- enkä hind...En ole kyllä tutustunut koskaan muslimi- enkä hindunationalisteihin, mutta pari vuotta on ollut työkaverina oli useampikin hindu, eikä näillä näkynyt jälkeäkään mistään sahramiprikaatista. Eikä toisaalta tuntemillani tavallisilla muslimeillakaan ole ollut vastaavaa.Mikkohttps://www.blogger.com/profile/05658171198400839473noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2467724970188645480.post-78193517976425564142009-02-26T14:06:00.000+02:002009-02-26T14:06:00.000+02:00Syklinen käsitys auttaa siihenkin, että kristinusk...<I>Syklinen käsitys auttaa siihenkin, että kristinuskovaisen tai muslimin kehitysuskon illuusion murtuminen ei muunnu kyynisyydeksi joka on indusoitavissa terrorismiksi.</I><BR/><BR/>Tuosta olen toista mieltä. Minä olen ollut henkilökohtaisesti tekemisissä hindunationalistien kanssa ja pidän heitä paljon vaarallisempina kuin mitään muslimiterroristeja. Tämä voi johtua siitä, että niistä muslimeista, joihin netissä törmää, suuri enemmistö on suhteellisen fiksua porukkaa, kun taas hinduilla defaulttiasetus tuntuu olevan tuota sahramiprikaatia.Panuhttps://www.blogger.com/profile/14926020651366624142noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2467724970188645480.post-23809077043103001352009-02-25T18:33:00.000+02:002009-02-25T18:33:00.000+02:00Löysin arkistoistani pari muutakin erittäin hyvää ...Löysin arkistoistani <A HREF="http://thesciencenetwork.org/programs/the-science-studio/take-the-neuron-express-for-a-brief-tour-of-consciousness" REL="nofollow">pari</A> <A HREF="http://thesciencenetwork.org/programs/the-science-studio/enter-the-i-of-the-vortex" REL="nofollow">muutakin</A> erittäin hyvää videota. Kognitiotieteestä en osaa sanoa mitään.Mikkohttps://www.blogger.com/profile/05658171198400839473noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2467724970188645480.post-47692312995476890672009-02-25T18:27:00.000+02:002009-02-25T18:27:00.000+02:00Kiitos vinkeistä. Ja se piti vielä sanoa: Onhan hu...Kiitos vinkeistä. Ja se piti vielä sanoa: Onhan humaniikassa juuri nyt kova sana kognitiotieteet. Juurikin vastareaktiona sille, että kieli on syönyt itseensä kaiken muun. Itse en ole ehtinyt aiheeseen perehtyä kun oma kiinnostus on juurikin tuolla tiedon rakentumisen kielellisellä puolella (=historiallinen perspektiivi keskiössä).Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2467724970188645480.post-88399541023472972112009-02-25T18:18:00.000+02:002009-02-25T18:18:00.000+02:00Utumies: Myth is derived from the Greek word mytho...Utumies: <I>Myth is derived from the Greek word mythos, which means "word of mouth."</I><BR/><BR/>Minulla on sängyn vieressä juuri <A HREF="http://www.amazon.com/Metaphors-Memory-History-Ideas-about/dp/0521650240" REL="nofollow">Metaphors of Memory</A> jossa on lueteltu noin 50 erilaista metaforaa, joita on kautta aikojen käytetty kuvailemaan muistia. Antaa perspektiiviä yksittäisille metaforille. "Myyttivarastoa" lähimpänä lienee "Mystical Writing Pad". Termi on Freudilta vuodelta 1926, joten kauhean uudesta ajatuksesta ei ole kyse.<BR/><BR/>Tässä on nyt kaksi asiaa jotka kannattaa ottaa huomioon. Ensiksikin voi aika helposti todeta, että muistin tallennusmuoto ei ole kieli. Esimerkiksi joku asia voi olla "kielen päällä", tiedämme muistavamme asian, mutta emme osaa yhdistää muistijälkeä siihen liittyvään sanaan.<BR/><BR/>Toinen esimerkki on monimutkainen tekemisen kautta syntynyt ymmärrys, jota on mahdotonta kattavasti sanallistaa. Jossain (poistamassasi?) kommentissa mainitsit jotain tyyliin, että polkupyörällä ajoa ei voi oppia kirjoista. Puhun saman asian kääntöpuolesta.<BR/><BR/>Mutta on paljon vaikeampaa tietää miten ajattelu oikeasti toimii. Seuraan aika aktiivisesti psykologiaa ja neurotieteitä, ja minulle on muodostunut asiasta jonkinlainen spekulatiivinen käsitys.<BR/><BR/>En kykene sanallistamaan sitä kattavasti, mutta suurimmat vaikutukset käsitykseeni mielen toiminnasta ovat ehkä olleet Ramachandranin tutkimustuloksilla. Kannattaa katsella joitakin hemmon videoita netistä, hän on erittäin hyvä ja mielenkiintoinen puhuja. Esim. <A HREF="http://www.ted.com/index.php/talks/vilayanur_ramachandran_on_your_mind.html" REL="nofollow">tämä</A>.Mikkohttps://www.blogger.com/profile/05658171198400839473noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2467724970188645480.post-1854081864045128492009-02-25T17:52:00.000+02:002009-02-25T17:52:00.000+02:00Tiedemies:"Suoranaiset rasistiset argumentit, joid...<B>Tiedemies:</B><BR/><I>"Suoranaiset rasistiset argumentit, joiden mukaan tummempi iho jotenkin pistää ihmisen kusettamaan, ovat harvinaisempia, vaikka esimerkiksi Ellilä sellaista on esittänytkin."</I><BR/><BR/>Afrikan matkalla istuin baarissa muutaman suomalaisen neidon kanssa ja siinä sitten pöytään vaelsi kaveri, joka esitti olevansa alan jos toisenkin edustaja, DJ, reportteri, jne. Juttelimme siinä sitten mukavia porukalla, kunnes kaverin puheet liikkuivat kohti sellaista absurdin tasoa, ettei sitä oikein kyennyt oikein edes käsittämään. Hän mm. puhui kuinka tummaihoiset naiset ovat täysin epärehellisiä ja epäluotettavia haaskoja ja kuinka länsimainen nainen taas on jotain aivan omaa luokkaansa luotettavuudessa, uskollisuudessa ja tottelevaisuudessa. Oli kyllä naurussa pitelemistä. Juttu meni lopulta niin katon läpi, ettei muista mitenkään yksityiskohtia. Niitä ei meinaan voi keksiä. Mutta sellainen yhdistetty pigmenttisukupuolirasismi oli kyllä ainakin itselleni aivan uusi nähtävyys.JJhttps://www.blogger.com/profile/17378974074738713874noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2467724970188645480.post-67121326186938635532009-02-25T17:39:00.000+02:002009-02-25T17:39:00.000+02:00Itse olen havainnut hedelmälliseksi hahmottaa erik...<I> Itse olen havainnut hedelmälliseksi hahmottaa erikseen "myytit" ja asioiden jäsennystavat. Tämä siksi, että on mielestäni on perusteltua epäillä humanistisissa tieteissä yleistä mutta todistamatonta oletusta, että mielen tallennusmuoto on kieli. Kehitysusko voi olla myytti, mutta se on myös asioiden jäsennystapa. </I><BR/><BR/>Kiehtovaa! Voitko kertoa tarkemmin? En nyt vielä päässyt ajatukseen kiinni.<BR/><BR/>Syklisyys on mielestäni ihan hyvä lähtökohta ympäristöasioissa. Siis liitettynä luonnon, ei ihmisen toimintaan. Tosiaan meitä ei kukaan pelasta millään ilveellä, jos muutamme ympäristön ihmislajille elinkelvottomaksi. Toisaalta tämä voi olal ihan hyväkin sykli.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2467724970188645480.post-33793804417194789902009-02-25T16:48:00.000+02:002009-02-25T16:48:00.000+02:00Utumies: Itse olen havainnut hedelmälliseksi hahmo...Utumies: Itse olen havainnut hedelmälliseksi hahmottaa erikseen "myytit" ja asioiden jäsennystavat. Tämä siksi, että on mielestäni on perusteltua epäillä humanistisissa tieteissä yleistä mutta todistamatonta oletusta, että mielen tallennusmuoto on kieli. Kehitysusko voi olla myytti, mutta se on myös asioiden jäsennystapa. Näin on myös syklisyys. <BR/><BR/>Väitän, että syklinen jäsennystapa toimii yhteiskunnan hahmottamisessa "paremmin" kaikkina aikoina kaikilla järkevillä "paremman" määritelmillä. Kun menee lujaa, se rajoittaa ylilyöntejä joka ehkäisee tai ainakin pehmentää seuraavaa kriisiä.<BR/><BR/>Rappiovaiheessa se taas valaa uskoa tulevaisuuteen, koska syklin voidaan olettaa alkavan alusta, toisin kuin kehitysuskon illuusion murtumisesta seuraavassa kriisissä, jossa kyynistyminen aiheuttaa vain kovempaa kyynisyyttä.<BR/><BR/>Vain ympäristöasioissa uskon oikeastaan syklisen näkemyksen olevan huonompi, kukaan tuskin uskoo että saamme uuden maapallon tilalle kun tämä nykyinen on pistetty paskaksi.Mikkohttps://www.blogger.com/profile/05658171198400839473noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2467724970188645480.post-73794281262516504472009-02-25T16:38:00.000+02:002009-02-25T16:38:00.000+02:00Jatkan vielä : Suomalaisten ongelmat (esimerkiksi ...Jatkan vielä : <BR/><BR/>Suomalaisten ongelmat (esimerkiksi naisten ja miesten tolkuton alkoholin käyttö tai miesten väkivaltaisuus tms.) ei voi mitenkään johtua afrikkalaisista tai muslimeista. Miten se voisi johtua.<BR/><BR/>Putnamin mainitsema monikulttuurin alentava vaikutus luottamukseen on tietysti yksi mahdollinen maahanmuuton negatiivinen vaikutus.<BR/><BR/>Pigmenttikysymykseen en puutu.Jukka Aakulahttps://www.blogger.com/profile/05994987384558497406noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2467724970188645480.post-4172965224084029592009-02-25T16:35:00.001+02:002009-02-25T16:35:00.001+02:00Mikko -- puhut asiaa. Tosiaan pidän kehitysuskoa l...Mikko -- puhut asiaa. Tosiaan pidän kehitysuskoa länsimaisen ajattelun suurimpana myyttinä. Nimenomaan merkityksessä ' se on totta jos siihen uskotaan ja sen pohjalta toimitaan'. Mutta myyttikin voi saada ihmiset toimimaan kohti positiivisia, kaikkia hyödyttäviä päämääriä. <BR/><BR/>Nyt tosiaan on tullut aika tarkistaa myytin toimivuus tenkin niiltä talouskasvuun liittyviltä osin. Myytti syklisyydestä toimii paremmin aikana, jolloin luonnonvaroja ei enää voi käyttää ihan miten sattuu ja jolloin pitää alkaa miettiä myös kestävää kehitystä. Ihmisten väliseen kommunikaatioon liittyen kuitenkin puolustaisin tätä uskoa tulevaisuudesta, joka oikeuttaa nykyisyyden käytänteet.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2467724970188645480.post-22481433802381272722009-02-25T16:35:00.000+02:002009-02-25T16:35:00.000+02:00Kuvioon on vielä vielä lisätään se, että monille f...<I>Kuvioon on vielä vielä lisätään se, että monille fundamentalisti-islamisteille länsi on vasta toissijainen kohde. Esimerkiksi Al-Qaidan päävihollinen on edelleen saudien valtablokki. Toisin sanoen radikalisoituminen voidaan lukea nimenomaan 'omien' toimintaan liittyvän luottamuspulan tuotteeksi.</I><BR/><BR/>Puhdasoppinen islam ei rajoita vihollisiaan mihinkään erityiseen vääräuskoisten ryhmään vaikka kaikki ns. kirjan kansoihin kuulumattomat ja dhimmeiksi alistuvat, jotka eivät suostu kääntymään islamiin, on tapettava. Nykyisessä maailmanpoliittisessa tilanteessa fundamentalistimuslimien päävihollisia ovat juutalaiset, jotka ovat pystyttäneet itseään hallitsevan sotaleirin (Israel) keskelle islamin sydänmaita, muslimienemmistöisten maiden "luopiohallitukset". Suuri Saatana tulee vasta listan kolmantena. Sen jälkeen listalla ovat kaikki muut etenkin islamin reuna-alueilla sijaitsevat vääräuskoisten valtiot ja valtarakenteet, kuten kristityt alueet Nigeriassa, Thaimaa ja Venäjä.<BR/><BR/>Ilman fundamentalistista eli puhdasoppista islamia muslimimaiden nuoret joutilaat miehet vallanhimoisine keski- ja yläluokkaisine johtajineen varmaan järjestäisivät jonkinlaisia levottomuuksia mutta maailmanlaajuisen ylivaltapyrkimyksen motivoimaa terrorismia ulkomailla tuskin olisi. Myöskään ei-islamilaiseen maailman suuntautuvaan muslimisiirtolaisuuteen liittyvässä sosiaalisessa ongelmakentässä ei olisi jihad- ulottuvuutta.Markkuhttps://www.blogger.com/profile/12459969689345560778noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2467724970188645480.post-90444560889123959422009-02-25T16:32:00.000+02:002009-02-25T16:32:00.000+02:00"Ihan vain merkittäväksi pöytäkirjaan: minä en sii..."Ihan vain merkittäväksi pöytäkirjaan: minä en siis missään nimessä ole sitä mieltä, että rappio, jos sellaista on, olisi seurausta erivärisistä pigmenteistä, muiden kulttuurien vaikutuksista tai muustakaan johon esimerkiksi Jukka sen liittää."<BR/><BR/>Rappio ei minusta johdu ainakaan islamilaisesta maahanmuutosta pätkän vertaa. Olen mm. kirjoittanut näin islamista:<BR/><BR/><I>Kansalliskonservatiivi ei kritisoi islamia siitä että islam on viemässä eurooppalaisilta hedonismin ja individualismin, vaan kiittää islamia siitä kritiikistä jota radikaali islam harjoittaa hedonismia kohtaan. Kansalliskonservatiivi ei itse asiassa kritisoi radikaalia islamia mistään.<BR/><BR/>Radikaali islam on kuitenkin torjuttava koska se uhkaa meidän olemassaoloamme.</I>Jukka Aakulahttps://www.blogger.com/profile/05994987384558497406noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2467724970188645480.post-19894835900195479642009-02-25T16:23:00.001+02:002009-02-25T16:23:00.001+02:00Suoranaiset rasistiset argumentit, joiden mukaan t...<I>Suoranaiset rasistiset argumentit, joiden mukaan tummempi iho jotenkin pistää ihmisen kusettamaan, ovat harvinaisempia, vaikka esimerkiksi Ellilä sellaista on esittänytkin.</I><BR/><BR/>Ellilän käsitykset ovat tässä asiassa kyllä kiistatta rotuopillisia mutta ei hän tietenkään mitään niin naurettavaa väitä, että kenenkään kusettamistaipumuksen <I>syy</I> olisi ihonväri. En muista onko Ellilä sanonut kannattavansa syntyperään perustuvaa syrjintää mutta jos on, häntä on asiallista kutsua rasistiksi eli rotusyrjinnän kannattajaksi.Markkuhttps://www.blogger.com/profile/12459969689345560778noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2467724970188645480.post-18516502003170751092009-02-25T16:23:00.000+02:002009-02-25T16:23:00.000+02:00Tiedemies: Jaa, minä puhuin ihan omiani rappiosta,...Tiedemies: Jaa, minä puhuin ihan omiani rappiosta, en liittänyt sitä mihinkään henkilöön erityisesti.<BR/><BR/>Ihan vain merkittäväksi pöytäkirjaan: minä en siis missään nimessä ole sitä mieltä, että rappio, jos sellaista on, olisi seurausta erivärisistä pigmenteistä, muiden kulttuurien vaikutuksista tai muustakaan johon esimerkiksi Jukka sen liittää.<BR/><BR/>Minä näen rappion paljon pidempiaikaisena prosessina, jonka juuret ovat luultavasti jossain 60-luvulla, ja se on lähtenyt ihan yhteiskunnan omista sisäisistä ristiriidoista.<BR/><BR/>Utumies, hyvä, hiffasit ilmeisesti mitä tässä ajattiin takaa. Välillä tulee kriisejä. "Kriisi" on jatkuvaan kasvuun uskovan ihmisen tapa hahmottaa sama asia, jonka syklisesti asian hahmottava näkee syklin eräänä vaiheena.<BR/><BR/>Kannattaa muistaa vanha konsulttisanonta: "ei se ole kriisi, se on illuusion loppu." Tällä tarkoitetaan sitä, että kriisi on seurausta siitä, että prosessin jatkuvaan kasvuun kehitysuskova tajuaakin, ettei kasvu voi jatkua ikuisesti. Tietysti kyseessä on ollut vain illuusio.<BR/><BR/>Kriisi on vähän huono ilmaus, koska joissakin yhteiskunnissa se voi jatkua pitkäänkin. Mutta tietysti on hankalaa käyttää parempaa termiä, ellei osaa nähdä asiaa muusta kuin omasta länsimaisesta kristillisestä kehitysuskoon pohjautuvasta perspektiivistään käsin.<BR/><BR/>Se, että sota lisää usein yhteisöllisyyttä on taas syklin vastakkaissuuntainen, korjaava vaihe. Jos asiaa tarkastelee kehitysuskon silmin, tämä vaihe vaikuttaa vain "normaalitilalta", jatkuvalta kasvulta. Yhteinen vihollinen yhdistää ihmisiä kummasti.<BR/><BR/>Italia on kiinnostava esimerkki. Juttelin juuri viikonloppuna muutaman italialaisen kanssa Berlusconista. Useimmat tuntuvat vihaavat Berlusconia, mutta silti Berlusconi valitaan jatkuvasti valtaan.<BR/><BR/>Minulla on teoria, että syklin rappiovaiheessa arvostetaan kovia johtajia, sellaisia jotka korostavat yksilösuorituksia ja individualismia. Kuten Kekkonen. Tällainen johtaja vain jyrkentää syöksykierrettä, joka on lähtenyt liikkeelle luottamuspulasta. Jostain syystä ihmisyhteisöt tuntuvat tarvitsevan romahduksen pohjalle, jotta luottamuksen uudelleenrakennus voi alkaa.Mikkohttps://www.blogger.com/profile/05658171198400839473noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2467724970188645480.post-40383140941818329332009-02-25T16:14:00.000+02:002009-02-25T16:14:00.000+02:00Muslimifundamentalisteille länsimaisen sivilisaati...<I> Muslimifundamentalisteille länsimaisen sivilisaation rappio ei ole/olisi huolenaihe vaan päinvastoin: se tekee tämän vihollisen kukistamisesta vain helpompaa. </I><BR/><BR/>Kuvioon on vielä vielä lisätään se, että monille fundamentalisti-islamisteille länsi on vasta toissijainen kohde. Esimerkiksi Al-Qaidan päävihollinen on edelleen saudien valtablokki. Toisin sanoen radikalisoituminen voidaan lukea nimenomaan 'omien' toimintaan liittyvän luottamuspulan tuotteeksi.<BR/><BR/>Kirotut! Vuosia pidin itseni irti blogeista (joskaan en blokeista). Nyt sitten saatanat koukutatte minut yhdellä keskustelusäikeellä.<BR/><BR/>Luottamukseni tämän toimenpiteen turmiollisuuteen on vahva.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2467724970188645480.post-29650716762223436212009-02-25T16:08:00.000+02:002009-02-25T16:08:00.000+02:00Mihin muslimihörhöt vetoavat perustellessaan hirmu...<I>Mihin muslimihörhöt vetoavat perustellessaan hirmutekojaan? <BR/><BR/>Aivan oikein: kamalaan länsimaiseen rappioon, joka velloo taivaskanavilta oikean uskon kotiin.</I><BR/><BR/>Fundamentalistimuslimit eli ne muslimit, jotka suhtautuvat islamin oppeihin tinkimättömästi, vihaavat länsimaista sivilisaatiota samasta syystä kuin kaikkia muitakin islamilaisesta oikeaoppisuudesta poikkeavia sivilisaatioita eli siksi, että se on vääräuskoisten (tai luopioiden) sivilisaatio. Muslimifundamentalisteille länsimaisen sivilisaation rappio ei ole/olisi huolenaihe vaan päinvastoin: se tekee tämän vihollisen kukistamisesta vain helpompaa.Markkuhttps://www.blogger.com/profile/12459969689345560778noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2467724970188645480.post-61523720868701206942009-02-25T16:04:00.000+02:002009-02-25T16:04:00.000+02:00Utumies: "Olettaisinkin että mainitsemasi vähäluot...Utumies: "Olettaisinkin että mainitsemasi vähäluottamuksiset (sic!) maat ovat kriisisä."<BR/><BR/>Sisilia on ollut pitkään tällaisessa tilanteessa. En usko että tarvitaan kriisiä alhaisen luottamuksen ylläpitämiseen vaan pikemmin tarvitaan joku ulkoinen suuri voima saamaan Sisilia irti status quosta (=alhainen luottamus).<BR/><BR/>Tällainen oli Italian vasemmistolaisen hallituksen ajamat Mafia-oikeudenkäyynit.Jukka Aakulahttps://www.blogger.com/profile/05994987384558497406noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2467724970188645480.post-89131399160195452612009-02-25T16:00:00.000+02:002009-02-25T16:00:00.000+02:00Jukka:"Se menee joskus huonompaan suuntaan nimenom...<B>Jukka:</B><BR/><I>"Se menee joskus huonompaan suuntaan nimenomaan niin että yhteiskunnan sisäinen luotamus laskee. Jolloin siis voidaan puhua rappiosta."</I><BR/><BR/><B>Panun</B> mielipide kiinnostaisi tässä kohtaa, kun on kielimiehiä:<BR/><BR/>Olen seurannut ja osallistunut monikulttuurikeskusteluun ikään kuin seisoskelemalla Babylonin ihmeellisen tornin äärellä. Ihmiset voivat puhua yhteistä kieltä mutta vain niin kauan, kuin hyvä tahto, luottamus ja sopimus mustetahrojen merkityksistä on olemassa. Sitten tapahtuu repeäminen - klusteroitumista, missä yhteinen kieli pilkkoutuu sisäryhmiin käsin lämpeneviin sympatiseeraaviin osiin. Jokainen klustereista vahvistavat omia hallusinaatioiden merkitsemiä asemiaan suhteessa muihin klustereihin. Ja se kieli repeilee siinä klusterien rajalla kuin palapeli.<BR/><BR/>Ihmiset tarttuvat vasta silloin aseisiin, kun tunnepuoli huomaa, että kieli on jo lakannut olemasta merkittävä ja vaistot kertovat läheisyydessä olevan enää jonkin tuntemattoman eläimen. Sitten hälytyskellot jo soivat ja territoriaalinen käyttäytyminen voimistuu. Kakka lentää. Tai muste.<BR/><BR/>Olen koettanut muutamassa keskustelussa eri puolilla sillata eri näkemyksiä (ja eksyä omaani) todetakseni vain yht'äkkiä pyrkiväni esim. itse dominoimaan koko keskustelua toivottomasti diplomaattisista lähteistä. Silloin minut joko ignoroidaan hörhönä tai maansamyyvänä petturina. Voi olla, että ajaudun lämmittelemään jonkun puolen ajatuksia itselleni riittävästi, että rintamalinjat alkaa muuttua jo liian tutuiksi. Sitten alan heilahdella voimakkaasti ristipaineessa laidasta toiseen ja koetan säilyttää järkeäni maailmankuvan muuttuessa jatkuvasti. Sitten jossain vaiheessa havahtuu ihan ihme <A HREF="http://www.youtube.com/watch?v=8v62uLnpOvY" REL="nofollow">asemista</A>.<BR/><BR/>Mietin miten Panu ilmaisisi asioita ihan kielten näkökulmasta? Ainakin Panun kirjoituksia on aina kiinnostava lukea, joten jos sinulla on tuosta jotain laittaa. Jos kieliä käyttää ihan vain valaisevana esimerkkinä yleisemmästä käyttäytymisestä?JJhttps://www.blogger.com/profile/17378974074738713874noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2467724970188645480.post-61832565866382309562009-02-25T15:59:00.001+02:002009-02-25T15:59:00.001+02:00"En väitä että luottamus aina vaan lisääntyy. Väit..."En väitä että luottamus aina vaan lisääntyy. Väitän, että tällä hetkellä mitään läpitunkevan rappion merkkejä ei yhteiskunnassamme ole."<BR/><BR/>No tätä asiaa emme ratkaise sillä että minä väitän toista ja sinä toista. On muutenkin äärimmäisen vaikeaa varmaksi nähdä - tai ainakin osoittaa - pitkän linjan kehityskulkuja kun tarkastelemme tiettyä hetkeä.<BR/><BR/>Robert Putnam on mm. väittänyt tutkimuksiinsa perustuen että monikulttuurilähiössä luottamuksen taso laskee. EN VÄITÄ ETTÄ NÄIN ON. Kyseessä on yksi tutkimus. Mutta mainitsen sen nyt siinä mielessä että tätä asiaa myös tutkitaan. Eikä vain sanota että NÄIN ON. <BR/><BR/>Putnam ei ole silti mikään maahanmuttokriitikko.Jukka Aakulahttps://www.blogger.com/profile/05994987384558497406noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2467724970188645480.post-31052695033618491222009-02-25T15:59:00.000+02:002009-02-25T15:59:00.000+02:00Italiahan on itse asiassa hyvä esimerkki maasta, j...Italiahan on itse asiassa hyvä esimerkki maasta, jossa luottamuksen puute tuottaa individualistista toimintakulttuuria. Ja vaikkapa Afganistan taas tuottaa samaisesta syytä nimenomaan sitä kollektiivista puolta.<BR/><BR/>Fukyama -- täältä tullaan. Kiitos vinkistäAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2467724970188645480.post-60161136518955530302009-02-25T15:51:00.000+02:002009-02-25T15:51:00.000+02:00Ihan totta, Jukka!Olettaisinkin että mainitsemasi ...Ihan totta, Jukka!<BR/><BR/>Olettaisinkin että mainitsemasi vähäluottamuksiset (sic!) maat ovat kriisisä. Lievästi tai vähemmän lieveästi. Italiassa suneena koin luottamuksen puutteen hyvin elävästi. Esimerkiksi julkisten alueiden likaiisuus kertoi omaa karua kieltään.<BR/><BR/>En usko että tässä luottamuksessa voidaa kehittyä loputtomasti. Tosin jos joku osaa ajatukseni vääräksi osoitaa, olen hyvin kiitollinen :)<BR/><BR/>En siis jaa takaa teoriaa, jossa luottamuusvakio olisi määräävä tekijä vaikkapa geopolitiikassa. vaan että ihmisllä on taipumusta hakeua tiettyä ääri-individualismin ja ääri-yhteisöllisyyden välissä olevaa keskiarvoa kohden.<BR/><BR/>Ha! Syklinen ihmiskäsitys. Olenko siis hindu?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2467724970188645480.post-18785887294856019062009-02-25T15:46:00.000+02:002009-02-25T15:46:00.000+02:00En väitä että luottamus aina vaan lisääntyy. Väitä...En väitä että luottamus aina vaan lisääntyy. Väitän, että tällä hetkellä mitään läpitunkevan rappion merkkejä ei yhteiskunnassamme ole. Väitän, että luottamus on ollut paljon alhaisempi menneinä vuosikymmeninä kuin nykyisin.<BR/><BR/>Ja väitän, että kaupungistuminen on Suomessa lisännyt, eikä suinkaan vähentänyt, luottamusta.Tiedemieshttps://www.blogger.com/profile/08307419899926184187noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2467724970188645480.post-3187114620428642312009-02-25T15:44:00.001+02:002009-02-25T15:44:00.001+02:00"En usko että luottamus oletusarvoisetsi lisääntyy..."En usko että luottamus oletusarvoisetsi lisääntyy. Pikemminkin se pysyy vakiona."<BR/><BR/>Intia jakaantui kahtia vuona 1949.<BR/>Pakistan ja Intia ovat sen jälkeen kehittyneet hyvin erilaiseen suuntaan.<BR/><BR/>Vaikka molemmissa on ongelmansa, laillisuus, demokratia jne. on kehittynyt Intiassa koko ajan eteenpäin ja Pakistanissa kehitys on mennyt toiseen suuntaan. Ihmiset luottavat vain sukulaisiinsa.<BR/><BR/>Sisliassa Mafian asema heikkeni vasemmistohallituksen aikana kun Mafia-johtajia tuomittiin, luottamus laillisuuteen kasvoi silmissä. Berlusconi palautti tilanteen alkupisteeseensä.Jukka Aakulahttps://www.blogger.com/profile/05994987384558497406noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2467724970188645480.post-60402952433981196822009-02-25T15:44:00.000+02:002009-02-25T15:44:00.000+02:00Pitääkö luottamuksen perustua valtasuhteille?Ei, v...<I>Pitääkö luottamuksen perustua valtasuhteille?</I><BR/><BR/>Ei, vaan toisin päin. Valtasuhteiden pitäisi perustua luottamukselle. Luottamus syntyy erilaisista asioista. Suosittelen Fukuyaman kirjaa "Trust", vaikka se on minusta monin paikoin puutteellinen ja vajavainen esitys, siinä on ansiokasta pohdintaa luottamuksen merkityksestä yhteiskunnalle.<BR/><BR/>Luottamus tarkoittaa viimekädessä sitä, että meillä on kokemus, ettei naapuri vedä välistä. Yhteiskunnat, joista tällainen luottamus puuttuu, ovat köyhiä ja väkivaltaisia. Luottamus voi rakentua kunnia- tai häpeäkoodin varaan, mutta mielestäni se ei ole mitenkään välttämätöntä. Riittää, että <I>ei kuseteta</I> ja uskotaan siihen. <BR/><BR/>Se on toki labiili strategia itsessään, koska loikkari hyötyy kusettamalla. Siksi kusettamisesta rangaistaan. Yhteisön epäviralliset sanktiot ovat tehokkaampia ja nopeampia kuin pelkkä lain ja rangaistuksen pelko ja siksi nämä tietyt kirjoittajat penäävät yhteisöllisyyden perään. Se on ymmärrettävää.<BR/><BR/>Se, mikä ei ole totta on, että muka eri määrä pigmenttiä iholla jotenkin biologisen välttämättömyyden kautta söisi tällaista luottamusta. Suoranaiset rasistiset argumentit, joiden mukaan tummempi iho jotenkin pistää ihmisen kusettamaan, ovat harvinaisempia, vaikka esimerkiksi Ellilä sellaista on esittänytkin.Tiedemieshttps://www.blogger.com/profile/08307419899926184187noreply@blogger.com