tag:blogger.com,1999:blog-2467724970188645480.post3139567331681223742..comments2023-11-15T11:12:15.983+02:00Comments on T13-d3-m135: 78 päivää ja koulutuksesta. Tiedemieshttp://www.blogger.com/profile/08307419899926184187noreply@blogger.comBlogger6125tag:blogger.com,1999:blog-2467724970188645480.post-20201511352665957332012-12-04T14:28:56.897+02:002012-12-04T14:28:56.897+02:00On tällainen riski tietenkin olemassa. Alakoulun o...On tällainen riski tietenkin olemassa. Alakoulun opettajani piti minua vajaaälyisenä, koska en osannut olla hiljaa paikallani koulussa ja koska suutuin helposti. Opettaja myös pakotti kumittamaan matematiikan kirjan tehtäviä joita olin tehnyt etukäteen, ja kieltäytyi tarkastamasta ovatko ne edes oikein. <br /><br />Tällainen riski ei kuitenkaan ole minusta mikään perustelu sille, että oppimateriaalia ja oppimisympäristöä voi joustavasti säätää niin että se soveltuu oppilaan senhetkiselle kypsyydelle.Tiedemieshttps://www.blogger.com/profile/08307419899926184187noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2467724970188645480.post-30136298509450051322012-12-04T13:27:58.082+02:002012-12-04T13:27:58.082+02:00Kasittaakseni lasten kypsymisnopeus vaihtelee suur...Kasittaakseni lasten kypsymisnopeus vaihtelee suuresti.<br /><br />Onko vaarana, etta varhaista kypsymista pidetaan merkkina lahjakkuudesta, tahi myohaista kypsymista merkkina tyhmyydesta?<br /><br />Eli vertailtaessa samanikaisia oppilaita kypsyyserot voivat olla huomattavia, ja tama voi vaikeuttaa lahjakkuuden havaitsemista.<br /><br />Urheilussa todella nuorina hyvia tuloksia tekevat harvoin nousevat huipulle. Tomihttps://www.blogger.com/profile/10371550205236259463noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2467724970188645480.post-57791098129234243492012-12-04T13:27:05.066+02:002012-12-04T13:27:05.066+02:00Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.Tomihttps://www.blogger.com/profile/10371550205236259463noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2467724970188645480.post-42153409570915858922012-12-04T08:44:40.817+02:002012-12-04T08:44:40.817+02:00Sivukommenttina:
En ollut koskaan erityisen hyvä ...Sivukommenttina:<br /> En ollut koskaan erityisen hyvä laskennossa. Ihmettelin sitä, miksi niin monet kammoksuivat "kaavoja" koska minulle algebra ja ylipäätään symboleilla ja abstraktioilla operoiminen oli aina tavattoman luontevaa. Tiedemieshttps://www.blogger.com/profile/08307419899926184187noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2467724970188645480.post-36475325295094666362012-12-04T08:42:44.399+02:002012-12-04T08:42:44.399+02:00Ero on siinä, että koulun ulkopuolella ei juuri ol...Ero on siinä, että koulun ulkopuolella ei juuri ole mitään palveluita ja foorumeita, joissa tällaista lahjakkuutta voisi jalostaa. <br /><br />Minulla ei ole mitään erityisempää syytä eikä perustetta kannattaa tai vastustaa mitään partikulaarista järjestelyä. Omalla kohdallani koin tasoryhmät toimiviksi yläasteikäisenä, ne paransivat minun oppimistulostani, mutta koen että se ei yksin riittänyt, ja mitään oppilaanohjausta tai vastaavaa ei ollut.<br /><br />Olen itse ollut aina tavattoman laiska harrastamaan mitään yksin, tarkoitan siis ilman että on jokin paikka jossa voin osallistua ja saada virikkeitä muiden kanssa tekemisestä, jakaa ideoita ja ajatuksia jne. Tällaista foorumia ei nuoruudessani yksinkertaisesti ollut, ainakaan sellaista ei mitenkään osoitettu tai siitä ei puhuttu. <br /><br />Väittäisin että liikunnallisesti lahjakkaille sopivista harrastusmahdollisuuksista on paljon enemmän valinnanvaraa ja tietoa. Minulla oli yksi vähän vanhempi kaveri, jonka kanssa olimme kiinnostuneita mm. elektroniikasta ja kemiasta. Jos minulla ei olisi ollut tätä kaveria, en todennäköisesti olisi koskaan luonnontieteitä harrastanut senkään vertaa kuin nuorempana tein. <br /><br />Tiedemieshttps://www.blogger.com/profile/08307419899926184187noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2467724970188645480.post-22978518571672557342012-12-04T08:24:57.330+02:002012-12-04T08:24:57.330+02:00Minusta on toisinaan outoa se, että joissain koulu...Minusta on toisinaan outoa se, että joissain kouluaineissa (kuten vaikkapa luonnontieteet) oletetaan, että lahjakkuus pitäisi jalostaa koulussa, mutta toisissa (kuten vaikkapa liikunta) oletetaan, että lahjakkuus jalostetaan vapaa-ajan harrastuneisuuden kautta.<br /><br />Tasoryhmissä ongelmana näen ennemmin kuitenkin liian karkean jakautumisen ryhmiin jonkunhetkisen tason perusteella, jonka jälkeen vaihto toiseen ryhmään käy vaikeammaksi, ja toisaalta ryhmät ovat edelleen hyvin heterogeenisia esimerkiksi oppimistyylien suhteen. <br /><br />Enemmän potentiaalia näkisin opetusmenetelmien muuttumisessa ns. flipped classroom -suuntaan, joka sallii paremmin omaehtoisen etenemisen ilman tasoryhmäjakoja: http://maot.fi/Touko Apajalahtihttps://www.blogger.com/profile/07959013329910513937noreply@blogger.com