maanantai 8. elokuuta 2011

Moottorisaha on Kuuma III.

Lauantain risusavotta sujui varsin hyvin. Alkuun tuli pienehkö hankaluus, koska uusi saha oli uutuuttaan hieman hankala käynnistää, mutta muutaman nykäisyn jälkeen palveli loistavasti. Vanhassa sensijaan oli jonkinlaisia outoja käyntihäiriöitä, joten se sai levätä käytännössä koko reissun. Teimme peräkärryllisen rankoja, ja saimme harvennettua ehkä noin 40 metriä leveän ja yhtä pitkän alueen metsästä. Tämä on tietenkin vähän, mutta olen aika kokematon metsuri. Kaiken lisäksi tarkoitus ei ole päästä tuntipalkoille, vaan tehdä jotain hyödyllistä samalla kun on hauskaa.

Ja hauskaa se olikin, koska uusi saha oli aivan loistava. Terä täytyy pitää terävänä, jo parissa tunnissa sen tylstymisen huomasi. Lastu oli kyllä edelleen isoa, eikä terää tarvinnut painaa puuta vasten lopussakaan, mutta hienoinen ero kyllä oli. Kun kokeilin sormin terää jälkikäteen, eron huomasi myös siinä.



Palasin töihin tänään, liki kuuden viikon tauon jälkeen. Olen toki tehnyt joitain työhön liittyviä asioita, kuten päivystänyt sähköpostiani ja tarkastin pari harjoitustyötä ja kirjoitin niistä suoritukset. Kävin viikko sitten yliopistolla, mutta nyt olen täysin palannut. Huomisesta alkaen alan vääntää rahoitushakemuksia ja sensellaista. En ole vielä lopettanut neuvotteluja ulkopuolisten tahojen kanssa, mutta suunnitelmani ovat pitkällä, yli vuoden mittaisella tähtäimellä, joten mikään ei vielä ratkea ihan lähiaikoina. Kaksi lupaavinta "prospektia" kylläkin kariutui, toinen minun, toinen ns. vastapuolen kiinnostuksen lopahtamiseen. Kolmannen jatkokohtalosta saan enemmän tietoa torstaina, mutta näillä näkymin näyttää kuitenkin siltä, että tulen sen torjumaan.

4 kommenttia:

Juha kirjoitti...

Suurensuureksi häpeäkseni joudun tunnustamaan, etten ole koskaan

- käyttänyt moottorisahaa
- ajanut mopedilla
- ajanut traktorilla
- kuokkinut peltoa
- lapioinut paskaa
- jne

Koen, että miesidentiteettissäni ja yleissivistyksessäni on aukko tässä kohtaa.

Olen kateellinen uudesta moottorisahastasi.

Tiedemies kirjoitti...

No, moottorisahaa käytin ensimmäisen kerran vasta n. kymmenen vuotta sitten, eli itsekin vasta aikuisiällä olen siihen perehtynyt. Mopo minulla oli lapsena, mutta traktorilla en ole ajanut, saati kuokkinut peltoa (ellei oman takapihan perunamaata lasketa). Paskaa en ole lapioinut, mutta olen kaivanut ison kuopan, jonne olen paskahuussin pöntön tyhjentänyt, joten se laskettaneen.

Ja kyllä, olen ylpeä ja tunnen itseni tosimieheksi. Myönnän myös auliisti että kateutesi hivelee egoani. Mieheydessähän on olennaista se, että tekee toiset miehet kateellisiksi... :)

Anonyymi kirjoitti...

Itsekään en ole ainakaan usein käyttänyt moottorisahaa jos koskaan, rälläkkää, hitsipilliä ja piikkaajaa olen kakarana käyttänyt, mutta moottorisaha on vaarallisin väline joka useimmist omakotitaloista löytyy. Ei lapsille.

Anonyymi kirjoitti...

Kaikkein kovin työkalu on kuitenkin maakiila(tärypora) ainakin
"Voimakyykkääjän" mukaan, ;D